Halvårsrapport från Eimskip

Så har det isländska rederiet Eimskip varit tillbaka i Helsingborgs Hamn i ett halvår. En affär som innebar en viktig volymökning för containerhantering över kaj och tillväxt inom stuffing och stripping för Sveriges näst största containerhamn. Vi frågade Eimskip om vad de tycker om samarbetet så här långt.

Varje torsdag kommer Eimskips fartyg till Helsingborg. Det rör sig om ungefär samma volymer varje vecka och en hel del av godset ska stuffas och strippas. Personalstyrkan i hamnen har justerats för att optimera arbetet och en hel del av godset har krävt olika typer av specialhantering. Thorsteinn Bjarnason är vd för Eimskip Sweden och han är i det stora hela nöjd med arbetet.

– Flytten av veckoanlöpet till Helsingborg var ett viktigt steg i framtidsplaneringen av Eimskips seglingsschema. Nu har det gått ett halvår och vi ser ljust på samarbetet med Helsingborg Hamn. Utöver vår egen nya terminal på Långeberga så har hamnen stuffat större gods som primärt lastas på Flat Rack. Detta har fungerat mycket bra och stuveriarbetarna har visat stort intresse för att lösa detta i samarbete med oss. Servicen av våra fartyg har också fungerat mycket bra. Det som kan förbättras är ledtiden på containers in och ut från hamnområdet, men detta är vi övertygade om att hamnen kommer att lösa. Nu när vi har kommit tillbaka känner vi att Helsingborgs Hamn har utvecklats under de senaste åren och har en mycket bra bas för att möta framtidens utmaningar. Vi på Eimskip ser mycket positivt på vårt framtida samarbete med hamnen, säger Thorsteinn Bjarnason, vd för Eimskip Sweden.

Specialhantering
Eimskip har varit här under en period då verksamheten i Helsingborgs Hamn gått för högtryck på alla håll. De har många olika godssorter och hanteringen skiljer sig ofta från det normala vilket är utmanade och roligt. Rederiet har fokus på livsmedelstransporter och transporterar mycket frysta varor mellan Nordatlantiska destinationer och Europa men bland godset finns även virke, kabeltrummor, lastbilar, maskiner och gods för Volvos produktion.

– Eimskips veckoanlöp innebär mer än bara lossning och lastning av containrar på fartyg. Med den utvecklingen av kringtjänster som vi haft det senaste året har det varit extra intressant att följa flödet och vi ser fram mot att fortsätta utvecklas ihop, säger Nicklas Romell.