HELSINGBORGS HAMN


Vattentemperaturen i hamnen är 6.5 grader celcius. Information uppdaterad klockan 10:00. Vattenstånd 29 cm. Uppdaterad klockan 10:06. Byvind 11.4 meter per sekund. Vindriktning S.. Medelvind 9.3 meter per sekund. Uppdaterad klockan 10:06.
Vattentemperaturen i hamnen är 6.5 grader celcius. Information uppdaterad klockan 10:00. Vattenstånd 29 cm. Uppdaterad klockan 10:06. Byvind 11.4 meter per sekund. Vindriktning S.. Medelvind 9.3 meter per sekund. Uppdaterad klockan 10:06.

Sydhamnen

Sett till bredden av verksamhetsgrenar så är Sydhamnen vår mest mångsidiga hamndel med flera terminaler för hantering av olika godsslag. Här hanteras RoRo-trafik, spannmål, energiprodukter, magasinering och stuffning och strippning.

Västhamnen

Hamndelen med fokus på containerhantering med tre containerkranar och en mobilkran. Här hanteras årligen runt 275 000 TEU* via sjö och 25 000 TEU via järnväg.
I direkt anslutning till Västhamnen ligger vår kombiterminal som möjliggör tågtransporter hela vägen in i hamnen.

Nordhamnen

Nordhamnen

Nordhamnen är den mest öppna av våra hamnar. Den är direkt synlig och tillgänglig från den centrala stadskärnan runt Knutpunkten – Helsingborgs kombinerade tåg-, buss- och färjeterminal. Verksamheten i hamnen domineras av den intensiva färjetrafiken till och från Helsingör i Danmark.

Helsingborgs Hamn

är en av Sveriges största färjehamnar, en containerspecialist och en av norra Europas ledande hamnar. Hamnen erbjuder rederier, transportörer och speditörer en attraktiv infrastruktur med effektiva tåg-, väg- och sjöförbindelser sju dagar i veckan, året om. Färjor mellan Helsingborg och Helsingör transporterar normalt varje år drygt 7 miljoner passagerare och nära 2 miljoner fordon över ett av världens mest trafikerade sund.

Åtta av tio varor kommer via sjövägen till Sverige. Gods transporteras till och från hamnen genom rederier som med linjer via de stora hubbarna i Europa når hela världen.


Med 4 kranar, 56 arbets-maskiner och ett 70-tal terminalvagnar hanterar vi drygt 7 miljoner ton årligen.

Senaste nytt

Investeringstunga utmaningar dämpar resultatet

Under fjolåret och i år har hamnen genomfört omfattande investeringar i IT, infrastruktur och säkerhet som banar väg för en mer effektiv och säker verksamhet. Detta i samband med en…

Laddstation med två laddande fordon, buss och lastbil. Folksamling klädda med varselvästar mellan fordonen. Staket intill containerterminal med uppställda containrar i bakgrunden.

Publik laddstation för tunga transporter med automatiserat bokningssystem

I hamnens Centralgate har Öresundskraft och GITO Heavy Charging Solutions etablerat en laddstation som är unik i sitt slag – Sveriges första för tunga transporter med ett automatiserat bokningssystem. Med…

Stor folksamling i ett magasin med stor öppen port. Civilt och militärt klädda människor tillsammans.

Värdlandsstöd – stor fältövning i Helsingborgs Hamn

Under tre intensiva dagar i september samlades cirka 100 representanter från Försvarsmakten samt regionala och lokala myndigheter för att planera och öva på värdlandsstöd inom södra militärregionen. Helsingborgs Hamn var…

En kvinna i profil. Containerterminal med aktivitet från truckar och kran i bakgrunden.

Alexandra Baranowska: Lösningsfokuserad med teknisk precision

Sedan 2017 har Alexandra Baranowska varit en del av Helsingborgs Hamn, där hennes tekniska bakgrund och problemlösningsförmåga har varit ovärderliga. Med en utbildning inom IT och erfarenhet som IT-tekniker har…

Två kranarmar sträcker sig upp mot skyn.

Färjeläge i inre hamnen har renoverats

Färjetrafiken mellan Helsingborg och Helsingör är en av hamnens största trafikströmmar och drivs främst av Öresundslinjen, som har fem färjor för passagerare och lastfordon. Med upp till 120 avgångar per…

Ett kontrollrum fyllt med skärmar och personal med ryggen mot kameran.

Navis – ett år med hamnens Terminal Operating System

Året som gått med Navis har varit utmanande och händelserikt men samtidigt väldigt lärorikt. Med ett års data, analyser och utvärderingar står resultaten klara och visar att ansträngningarna har varit…