Tur och retur över sundet – dygnet runt

Det är ett folknöje med anor, en genväg till kontinenten, en paus på vägen ut mot bilsemestern, en synonym till räkmacka och pilsner, en glad kväll med vännerna.  Att ta färjan mellan Helsingborg och Helsingör är allt det. Och mycket mer. 

HamntorgetHH-ferries

Det går färjor dygnet runt mellan Helsingborg och Helsingör. Under topparna på dagen går de så ofta som 3-4 gånger i timmen. De går varje dag, oavsett väder, och på ett år färdas ungefär 8 miljoner passagerare de 4 kilometrarna över sundet. Denna smått hisnande siffra gör Helsingborgs Hamn till en av världens största färjehamnar.

Färjetrafiken över Öresund kom igång i samband med att Norra Hamnen invigdes av Oscar II 1891 och det första järnvägsfärjeläget som stod klart 1892. Turerna gick hela sju gånger om dagen.

Under första världskriget förändrades inte trafiken mellan Helsingborg och Helsingör nämnvärt, men den stora kolbristen gjorde det svårt att upprätthålla någon regelbunden trafik.

1931 kom den första bilfärjan – ”Asa Thor” – som tog 13 bilar på fördäck.

hh-ferryUnder andra världskriget inskränktes trafiken betydligt. Kol- och oljebristen var stor och man kunde bara segla till det ockuperade grannlandet Danmark tre gånger i veckan. Detta skedde under besvärliga omständigheter och under ständigt hot från drivande minor i Sundet.

Efter kriget ökade passagerar- och motortrafiken stadigt. 1950 åkte knappt 2 miljoner personer mellan Helsingborg och Helsingör och antalet motorfordon var 127 000.

1952 infördes passfriheten mellan de nordiska länderna vilket naturligtvis ledde till en ökning av resandet. Den första passfria veckan reste 150 000 personer och 3 900 bilar över Öresund med DSB´s färjor. (I dag reser nästan 225 000 personer med de olika färjerederierna varje vecka).

Uppsving i resandet lockade naturligtvis andra rederier. 1955 startade AB Linjebuss sin trafik med ”Betula” och 1958 började Sundsbussarna trafikera Sundet.

Under årens lopp har flera färjelägen i Helsingborgs Hamn byggts om och moderna tåg- och bilfärjor anskaffats. 1975 fraktade färjorna 6 miljoner passagerare, nästan 500 000 personbilar, nära 5 000 bussar och 34 000 lastbilar, förutom passagerartågen. Färjeturen Helsingborg – Helsingör blev ett begrepp, liksom Helsingborgsuttrycket att ”tura”!

Idag är det rederierna Scandlines (inkl HH-Ferries) och Sundbusserne som trafikerar HH-leden. Många väljer fortfarande att ta bilen på båten och ”tura” är i högsta grad ett begrepp.

Scandlines båtar avgår från Knutpunkten och Sundbusserne från Gamla Tullhuset. För information om priser och avgångstider hänvisar vi till:

www.scandlines.se

www.sundbusserne.dk