HELSINGBORGS HAMN


Containerspecialisten med bred kompetens inom hela logistikflödet. Med vår unika placering i expansiva Öresundsregionen med väl fungerande järnvägsnät och i skärningspunkt mellan två Europavägar ger vi dig flyt i flödena.

Vattentemperaturen i hamnen är 7.2 grader celcius. Information uppdaterad klockan 21:10. Vattenstånd 13 cm. Uppdaterad klockan 21:10. Byvind 11.7 meter per sekund. Vindriktning N.O.. Medelvind 6.0 meter per sekund. Uppdaterad klockan 21:11.
Vattentemperaturen i hamnen är 7.2 grader celcius. Information uppdaterad klockan 21:10. Vattenstånd 13 cm. Uppdaterad klockan 21:10. Byvind 11.7 meter per sekund. Vindriktning N.O.. Medelvind 6.0 meter per sekund. Uppdaterad klockan 21:11.

Sydhamnen

Sett till bredden av verksamhetsgrenar så är Sydhamnen vår mest mångsidiga hamndel med flera terminaler för hantering av olika godsslag. Här hanteras RoRo-trafik, spannmål, energiprodukter, magasinering och stuffning och strippning.

Västhamnen

Hamndelen med fokus på containerhantering med tre containerkranar och en mobilkran. Här hanteras årligen runt 275 000 TEU* via sjö och 25 000 TEU via järnväg.
I direkt anslutning till Västhamnen ligger vår kombiterminal som möjliggör tågtransporter hela vägen in i hamnen.

Nordhamnen

Nordhamnen

Nordhamnen är den mest öppna av våra hamnar. Den är direkt synlig och tillgänglig från den centrala stadskärnan runt Knutpunkten – Helsingborgs kombinerade tåg-, buss- och färjeterminal. Verksamheten i hamnen domineras av den intensiva färjetrafiken till och från Helsingör i Danmark.

Helsingborgs Hamn

är en av Sveriges största färjehamnar, en containerspecialist och en av norra Europas ledande hamnar. Hamnen erbjuder rederier, transportörer och speditörer en attraktiv infrastruktur med effektiva tåg-, väg- och sjöförbindelser sju dagar i veckan, året om. Färjor mellan Helsingborg och Helsingör transporterar normalt varje år drygt 7 miljoner passagerare och nära 2 miljoner fordon över ett av världens mest trafikerade sund.

Åtta av tio varor kommer via sjövägen till Sverige. Gods transporteras till och från hamnen genom rederier som med linjer via de stora hubbarna i Europa når hela världen.


Med 4 kranar, 68 arbets-maskiner och ett 70-tal terminalvagnar hanterar vi drygt 8 miljoner ton årligen.

Senaste nytt

Markerade hamnområden

Containerterminalen och Energihamnen är nu ett Civilt skyddsobjekt

I syfte att höja säkerheten ansökte Helsingborgs Hamn om att göra containerterminalen och Energihamnen till skyddsobjekt vilket Länsstyrelsen tillstyrkt och nu beslutat. Som Civilt skyddsobjekt har Helsingborgs Hamn ett förbättrat…

Årsredovisning 2023

All time low! Under 2023 reducerade vi våra CO2-utsläpp (Scope 1) med 87 % från basåret 2019. Med fortsatta investeringar i eldrivna fordon jämte en total tillgång med det förnyelsebara…

vy över logistikområde intill motorväg

Helsingborg är Sveriges bästa logistikläge

I samband med att tidningen Intelligent Logistik släpper årets rankning av Sveriges bästa logistikläge står det klart att Helsingborgsregionen tar förstaplatsen tillsammans med Göteborgsregionen. – Helsingborg tillsammans med grannkommunernas topplacering…

Efterlängtad leverans i Helsingborgs Hamn

Efter drygt ett års förseningar är Sveriges första eldrivna reachstacker äntligen i hamn. Den elektriska giganten med en hjulbas på 6,5 meter och en batterikapacitet om 587 kWh ska lyfta…

Hamnens styrelseordförande och vd med containerterminalen i bakgrunden

Säkerhetsarbetet i hamnen skärps – Helsingborgs Hamn vill bli skyddsobjekt

En förändrad omvärld med ökande hot innebär ett historiskt allvarligt säkerhetsläge, inte minst för Sveriges hamnar. Hotbilden mot samhällsviktiga verksamheter och infrastrukturer har ökat med hot från andra stater men…

Front på lastbil i terminalmiljö.

Eldrivet containerflöde från Åstorp till Helsingborgs Hamn

Erikssons Åkeri i Tomelilla AB rullade efterlängtat in med sin el-lastbil genom Centralgaten i Helsingborgs Hamn i slutet på september, som andra åkeri efter Dania Connect att trafikera hamnen i…