En av världens bästa kryssningsdestinationer
Helsingborg har tilldelats den prestigefyllda utmärkelsen ”Most improved destination” av det internationella kryssningsmagasinet Dream World Cruise Destinations.
Priset delas ut vid världens största kryssningsmässa, Seatrade Cruise & Shipping Convention, som pågår just nu i Miami.
– Vi är enormt stolta och glada över att Helsingborgs ansträngningar för att bli en av norra Europas mest intressanta kryssningsdestinationer uppmärksammas och belönas internationellt, säger Andréas Eriksson, informations- och marknadschef vid Helsingborgs Hamn.
Helsingborg är en av två svenska vinnare i årets tävling.
Även Stockholm belönas i kategorin ”Most improved terminal”.
Pristagarna utses genom en undersökning bland kryssningsrederierna om vilka hamnar som har utmärkt sig under året.
Kriterierna för ”Most improved destination” är bland annat att resmålet ska ha förbättrat sitt turisterbjudande och/eller sin infrastruktur, stadsplanering, trafik, turistinformation och nya upplevelser/turistattraktioner.
– Priset innebär att Helsingborg får viktig draghjälp i marknadsföringen.
Men det sätter också press på oss att ytterligare vässa vårt erbjudande för att leva upp till förväntningarna, säger Monica Frisk, Turism, PR och Utveckling vid Helsingborgs stad.
Utmärkelsen bekräftar en nyligen genomförd undersökning som Turismens utredningsinstitut, TUI, har gjort på uppdrag av Helsingborgs Hamn tillsammans med Helsingborgs stad.
– Enligt kryssningsarrangörerna erbjuder Helsingborg högkvalitativa utflykter och aktiviteter med fokus på kultur och historia, vilket också är ett av stadens signum, säger Monica Frisk.
Helsingborg har valt att sälja in sig som en stad där besökarna får en annorlunda och trevlig vistelse i kontrast till de traditionella dagsbesöken i storstäderna.
– Marknadsföringen upplevs som proaktiv och kreativ med välpaketerade erbjudanden.
Det är förstås väldigt positivt och går helt i linje med vår målsättning om att bli ett naturligt val för de kryssningsrederier som trafikerar vårt område, säger Andréas Eriksson.
För mer information besök Cruise Helsingborg eller kontakta:
Andréas Eriksson, informations- & marknadschef Helsingborgs Hamn AB, tel 042-10 62 33 eller 0705-20 62 33.
Monica Frisk, Turism, PR och Utveckling, Helsingborgs stad