Världens första containertruck med hybriddrift i Helsingborgs Hamn
Konecranes är stolta över att presentera världens första så kallade reach stacker med hybriddrift för containerhantering. Trucken har en lyftkapacitet på 45 ton och har en diesel-elektrisk hybriddrivlina, ett elektrifierat hydrauliskt lyftsystem och ett elektriskt energilager. Den nya reach stackern med hybriddrift kommer att erbjuda kunderna betydande kostnads- och miljöfördelar.
Med denna världsnyhet kommer man kunna minska bränsleförbrukningen och utsläppen med minst 30% samtidigt som man får bättre prestanda i fråga om acceleration och snabbare respons, vilket i sin tur leder till ökad produktivitet.
– Reach stackern drivs av elmotorer som alla kan verka regenerativt. Den energi som regenereras från bromsning och sänkning av last lagras för senare återanvändning. Detta resulterar i en betydande minskning av dieselförbrukning och miljöpåverkan. Samtidigt är produktiviteten ökad i form av snabbare respons och högre acceleration , säger Anders Nilsson, teknisk direktör, Konecranes.
– Vårt goda samarbete med Konecranes resulterar löpande i förbättringar av funktioner på våra befintliga truckar och det är med stor entusiasm som vi nu testar den nya reach stackern med hybriddrift, säger Mats Fernebrand, servicechef, Helsingborgs Hamn.
Om Konecranes
Konecranes är en världsledande koncern av lyftföretag. Företaget är noterat på NASDAQ OMX Helsingfors (symbol: KCR1V) och har mer än 12 000 anställda på 609 orter i 50 olika länder.