Containerships satsar på LNG

Den 7 februari hade Helsingborgs Hamn besök av ett alldeles speciellt fartyg. LNG-fartyget Containerships Arctic gjorde sin jungfruresa och för att utnyttja färden optimalt lastades fartyget i Marocco med reefercontainrar fyllda med citrusfrukt som lossades i Helsingborg.

Containerships Arctic är det fjärde fartyget av sex i en helt ny serie feederfartyg med LNG-drift. Rederiet har länge hållit sig i framkant i utvecklingen av LNG som fartygsbränsle för att kunna ställa om sin flotta till ett miljövänligare alternativ. Förutom LNG har man även testat bio-bränsle som drivmedel.

– Man kan säga att vi spelar på många fronter samtidigt på hållbarhetssidan och att kunna framföra våra fartyg på ett sätt som är effektivt för både oss och miljön har absolut högsta prioritet, säger Erik Eskling Hansen, Reefer Sales Manager för Containerships.

Satsning med hög kapacitet
Satsningen på LNG är väl etablerad och utöver de sex beställda feederfartygen finns även en beställning på nio oceangående fartyg med kapacitet för hela 22 000 TEU. Totalt kommer CMA CGM att ha en LNG-flotta bestående av inte mindre än 20 fartyg innan 2022.

–  Det är alltid speciellt att vara pionjär. Vi är det första containerrederi som beställt så stora containerfartyg med LNG-drift och vi har goda förhoppningar om upplägget även om det alltid finns en viss osäkerhetsfaktor när något görs för första gången. Men att inte våga prova är inget alternativ, säger Erik Eskling Hansen.

Bunkringsmöjligheter
Det finns för- och nackdelar med alla bränslen och idag är bunkringsdestinationerna förhållandevis få vilket begränsar rutterna. Det är inte heller tillåtet att operera ett LNG-fartyg under bunkring.

I dagsläget finns det ingen plan på att sätta in ett LNG-drivet fartyg på någon slinga till Helsingborg. Men utsikterna för att ta emot LNG-fartyg ökar med möjligheten att kunna bunkra LNG (både via ship-to-ship samt truck-to-ship), vilket redan går att göra i Helsingborgs Hamn.

–  För oss kan det absolut bli aktuellt med ett LNG-fartyg och att bunkra på en slinga till Helsingborg. Just nu har vi inga sådana planer men det är mycket möjligt att det blir aktuellt längre fram, säger Erik.

Balt-1 short sea line
Containerships Arctic byggdes på Guangzhou Wenchong Shipyard i Kina och har en kapacitet som ligger på  1 380 TEUs. Fartyget kommer fasas in i den baltiska feedertjänsten, innan det ansluter sig till Containerships ”BALT-1 short sea line” i början av 2021. Nytillskotten innebär att Containerships kan erbjuda sina kunder en tjänst baserad på LNG i större utsträckning.