Med vänsterfoten först klev hon in i Helsingborgs Hamn

Den pågående resan mot Nordens modernaste hamn ställer nya krav på verksamheten. Containerterminalen kommer förändras med målet att behålla positionen som största containerhamn i södra Sverige och samtidigt skapa förutsättningar för att kunna växa på sikt. Verksamheten ska bli fossilfri till 2024 och digitaliseringen ökar. Tillsammans är det stora omställningar som utvecklar och ställer krav på maskinpark, system och människor. För nio månader sedan och med vänster fot först, klev Christina Argelius in i arbetet som CTO och blev samtidigt en av led-
stjärnorna i förändringen.

Men varför just med vänsterfoten? Ja, det återkommer vi till lite senare. Från sitt uterum i Ramlösa (ja, det är ju lite märkliga tider just nu) berättar hon om den resa som tagit henne från första traineetjänsten på Volvo, till Helsingborgs Hamn och Tekniska avdelningen.

– Jag är född och uppvuxen i Göteborg men sedan 2012 har jag bott i Helsingborg och veckopendlat. Man kan säga att jag är mer eller mindre född och uppvuxen på Volvo där pappa arbetade som beredningschef, enkelt beskrivet som en av många länkar mellan utveckling och produktion. Givetvis följde jag med honom till arbetet någon gång, men där och då fanns inga direkta planer på att gå i hans fotspår.

Inkännande ingenjör

I grunden är Christina ingenjör från Chalmers och det var också den utbildningen som banade väg för volvokarriären. Många års sommarjobb ledde till en traineetjänst som innebar varierande positioner under nästan två års tid. Men ingenjörsvalet var långt från självklart, även läkaryrket hade påtaglig dragningskraft.

Men när man som barn ritar bilar med linjal kanske det inte är så konstigt hur valet väl föll ut… Det ligger i mig att driva och hjälpa till och jag tror att det hade blivit väldigt jobbigt i de fall det faktiskt inte går inom medicinens värld. Där gäller det att känna sig själv och jag tror att en sådan hjälplöshet i förhållande till en annan människa hade ätit upp mig till slut.

Men åter till den där vänsterfoten. Vad handlar det om?

– Ja, det både är och låter lite lustigt men det ligger faktiskt inget speciellt bakom. Jag kliver gärna över linjer med den vänstra foten först helt enkelt. Linjer kan vara trösklar, trottoarer eller liknande. Lite av en fix idé som jag gärna bjuder på.

Vänsterfot eller inte, på Volvo har Christina haft flera olika ledartitlar efter den där första traineetjänsten. Kvalitetschef på motor, säkerhetschef och fram till sommaren 2019 arbetade hon som Global Facility Manager med real estate, fastighetsservice och underhåll med globalt ansvar. Många resor har det blivit över kontinenter, främst till USA, Kina och Belgien. Den senaste rollen innehöll allt från att bygga en ny parkeringsplats till att vara ansvarig för uppförandet av ett nytt huvudkontor i Shanghai, Kina och en vagnsfabrik i Charleston, USA. En fabrik som är i drift sedan två år tillbaka.

En LEAN balans

I Helsingborgs Hamn är skalan kanske något mindre, men det är samma sorts vardag som präglar arbetet och projekten som ligger i startgroparna är långt från små. Tekniska avdelningen är en servicefunktion som ser till att verksamheten kan driftas säkert och effektivt. Högt och lågt blandas och ofta handlar det om rutiner, processer och samverkan för att kunna prioritera och landa rätt. Många projekt är igång och ibland är det lätt att dras in i den dagliga driften för mycket, inte bara utifrån ett chefsperspektiv. Planeringsarbetet är en grundförutsättning för avdelningen, samtidigt som det måste finnas en beredskap för att agera snabbt när dagen tar en ny vändning. Det dagliga styrningsmötet där alla medarbetare deltar i så stor uträckning som möjligt, fungerar ofta som en bra temperaturmätare för vad som komma skall.

– Jag är mycket för processarbete och LEAN där det finns många vinster att hämta och här kan vi bli ännu bättre. Genom digitaliseringen finns obegränsade möjligheter i att ta tillvara på data och översätta den till kunskap. Men det är inte heller bra att smalna av för mycket så vi inte behöver tänka själva. Det bästa är, som så många gånger, när det går att hitta balansen någonstans där mittemellan. Samma sak gäller i min ledarroll där jag eftersträvar en beläggning som ger mig utrymme att finnas till för och stötta mina medarbetare.

Det är tydligt att det är just den inkännande ingenjören som format Christinas ledarskap. Att driva förändring och starta projekt kommer mer naturligt än den förvaltande sidan där hon ibland kan få påminna sig själv om att hålla i och hålla ut. Ett positivt och nyfiket förhållningssätt tillsammans med en ständig strävan att förbättra och utveckla präglar livet både i och utanför arbetet. Samtidigt trycker hon på vikten av att kunna njuta av dagen och göra just ingenting

– Jag och min man Lars gör gärna saker tillsammans och vi hittar energi i det. Just nu håller vi på att ta grönt kort. Sen älskar jag djur och är en djurmänniska ut i fingerspetsarna. Jag har haft tre hundar, Lars hade katter när vi träffades och just nu har vi tre katter, en 12-åring, Mimme och sen Simba och Nala som är 1, 1/2 år gamla. Katter, hus och trädgård kräver sitt. Men den bästa av helger är gärna den helt oplanerade. Jag har stressat och arbetat så mycket och vet idag vikten av att bara sitta rakt upp och ner, även om jag fortfarande kan behöva träna på det. Och gärna då med en katt i knät.

Om högern kommer först då?

– Det vet jag inte, det känns helt enkelt tryggare med vänstern, säger Christina och skrattar med härlig självdistans.

SNABBT OM CHRISTINA:
– Teknisk chef sedan september, interim Teknisk chef dessförinnan (feb).
– Kommer senast från en tjänst som Global Facility Manager på Volvo.
– Bor med sin man Lars och tre katter i Ramlösa.
– Har en dotter, Rebecca, och tre bonusbarn.
– Har snart grönt kort i golf (igen).
– Fixar och donar men uppskattar även att göra just INGENTING.
– Djurmänniska ut i fingerspetsarna.