Ledig tjänst! Kommunikatör till Helsingborgs Hamn
Om oss
Helsingborgs Hamn – Containerspecialisten
Du kan vara säker. Idag har du använt eller ätit någonting som har passerat Helsingborgs Hamn. Vi är en av Sveriges största färjehamnar, en containerspecialist och en av norra Europas ledande hamnar. Helsingborgs Hamn erbjuder rederier, transportörer och speditörer en attraktiv infrastruktur med effektiva tåg-, väg- och sjöförbindelser. Att vara expert på containerhantering innebär att ha viljan, kunnandet och erfarenheten att ta hand om allt från bananer till stål. Det är människorna i hamnen, lagarbetet, som har bidragit till vår framgång. Vi har supermoderna truckar och enorma containerkranar, men utan vår kompetenta personal kan vi inte utföra ett bra arbete. I Helsingborgs Hamn AB, som ägs av Helsingborgs stad, arbetar cirka 210 personer. Hos oss finns allt från ekonomer, tekniker, stuveripersonal, säljare, servicepersonal till IT-experter. Våra värderingar är Ansvarsfulla, Vänliga, Utvecklande och Ärliga. Välkommen till Sveriges bästa och trevligaste hamn.
Vi söker en utvecklingsorienterad och nyfiken kommunikatör som vill vara med på vår resa att bli Nordens modernaste hamn.
Vi söker en kommunikatör på deltid, 50 procent, som vill vara med och utveckla Helsingborgs Hamn och vår spännande resa framåt. Du kommer att arbeta varierat och brett inom kommunikationsområdet. Dina idéer och initiativ är välkomna tillsammans med nyfikenhet, vilja och mod att testa nytt.
Mer om tjänsten
Denna roll är en viktig resurs i Helsingborgs Hamns dagliga kommunikationsarbete. Det mesta materialet som produceras görs inhouse.
Exempel på arbetsuppgifter är:
- Skriva nyheter på både svenska och engelska samt hjälpa andra i organisationen att granska texter
- Planera och skapa innehåll till digitala kanaler, annonser och presentationer
- Operativt och konsultativt stötta organisationen i arbetet med att producera och formulera texter, presentationer och layout
- Hålla i företagspresentationer och enklare guidningar inom vår verksamhet
- Identifiera behov där kommunikation kan göra skillnad och bidra med lösningar för att utveckla verksamheten
Vi erbjuder en spännande roll med utrymme för dig att vara med och forma rollen. Det är en utåtriktad konsultativ roll med många samarbetsytor som ger dig möjlighet att utveckla och utvecklas tillsammans med andra. Uppdraget omfattar både intern och extern kommunikation.
Du kommer tillhöra Försäljnings- och Marknadsavdelningen och närmsta chef är CCO. Inom området kommunikation arbetar även en kommunikationsansvarig.
Din profil
Vi söker dig som har högskoleutbildning inom kommunikationsområdet, eller motsvarande erfarenhet och utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Vi ser helst att du har några års erfarenhet av arbete som kommunikatör i en motsvarande roll.
I första hand är du en generalist med strategisk förståelse för hur kommunikation kan göra skillnad. Om du dessutom har specialkompetens inom sociala medier eller filmproduktion är det ett stort plus.
Du är intresserad av samhällsfrågor och hänger med i nyhetsflödet. Du är en skicklig skribent, bra på att bearbeta texter och anpassar med lätthet budskap och tilltal till olika målgrupper. Du uttrycker dig mycket väl i tal och skrift på så väl svenska som engelska. Du är van vid att arbeta med digitala kanaler, webbpublicering och CRM-system. Erfarenhet av projekt är meriterande.
Vi söker dig som är driven, utvecklingsinriktad, prestigelös och har lätt för att samarbeta med andra. Arbetet kräver att du är kommunikativ, pedagogisk och lyhörd. Rollen ställer krav på trygghet i att skapa resultat både självständigt och i samarbete med andra. Du har lätt för att ta människor. Du har god förmåga att bygga relationer och inkludera andra medarbetare i kommunikationsarbetet. Vi söker dig som behåller lugnet och arbetar strukturerat även under tidspress och i perioder med högt tempo. Vi kommer att lägga stor vikt vid de personliga egenskaperna.
Om tjänsten
Tjänsten är en tillsvidareanställning på deltid, 50 procent. Tillträde enligt överenskommelse.
Vi tar emot din ansökan endast via e-post, hr@port.helsingborg.se. Vi ser fram emot din ansökan senast den 16 april 2021.
Vid frågor kring tjänsten, kontakta Nicklas Romell, CCO, nicklas.romell@port.helsingborg.se / 042-106407.
Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till annonskanaler och vi avböjer vänligen kontakt från annonsförsäljare och liknande.