Fartygshantering i Helsingborgs Hamn under rådande omständigheter
I Helsingborgs Hamn har vi medarbetare som är medlemmar i olika fackförbund. Hamnarbetarförbundets medlemmar har gått ut i blockad och Transportarbetarförbundets medlemmar har varslat om att göra detsamma från och med 1 maj.
Som allmän hamn i Sverige är det vår uppgift att betjäna handelssjöfarten och våra kunder. Bananerna ombord det omdiskuterade fartyget i Helsingborg kommer från Ecuador – och är för konsumtion i Sverige. Helsingborgs Hamn hanterar godset för den svenska marknaden.
Sveriges grundprincip måste vara att de restriktioner och sanktioner som genomförs ska få bra effekt och vara enkla för oss hamnbolag att tyda. Vår bransch- och arbetsgivarorganisation Sveriges hamnar stödjer de åtgärder och sanktioner som genomförs mot Ryssland på olika områden.
FAQ
Det föreligger en blockad, varför lossar ni fartyget i fråga?
Det är bara Hamnarbetarförbundets anslutna som är i blockad, annan personal arbetar som vanligt. Godset ombord är från Sydamerika och ämnat för den svenska marknaden. Vi hanterar den som vanligt.
Varför valde Helsingborgs Hamn att hantera fartyget?
För att det är livsmedel (bananer) till den svenska marknaden från Ecuador och vi har ett ansvar gentemot våra kunder att utföra arbetet.
Helsingborgs Hamn sa tidigare att den skulle lossas under helgen, men det blev aldrig av, varför?
Att arbeta på helgen är frivilligt, och vi fick inte tillräckligt med personal som ville jobba övertid. På vardagar är det ordinarie arbetstid och vi har nu den arbetskraft som behövs för att lossa båten.
Vem lossar/lossade den här typen av fartyg?
Fartyget lossas av våra anställda som inte är anslutna till Hamnarbetarförbundet. Transportarbetarförbundets blockad börjar först 1 maj.
Hur gick hanteringen, var det några problem?
Utöver helgens försening lossade vi de 40 containrarna som vi skulle under måndagskvällen den 4 april. På grund av blåst fick fartyget ligga kvar till kaj under natten till den 5 april.
Hamnarbetarförbundet betraktar godset från fartyget som ”konfliktsmittat gods”. Hur lastar ni containrarna på lastbilar för vidare transport?
Lastbilarna lastas av våra anställda som inte är anslutna till Hamnarbetarförbundet. Transportarbetarförbundets blockad börjar först 1 maj.
När kommer nästa fartyg?
I slutet på veckan och vi planerar att hantera godset i vanlig ordning om det inte har kommit något annat beslut från Sveriges Hamnar. Man kan se förväntade fartyg på https://www.port.helsingborg.se/just-nu-i-hamnen/, en lista som uppdateras löpande men det kan förekomma viss fördröjning i samband med förseningar.
Har det funnits demonstrationer eller aktivister vid hamnen?
Vår säkerhetsavdelning har kontrollerat området och det har inte förekommit. Helsingborgs Hamn följer situationen och agerar utifrån att inte utsätta våra medarbetare för några risker och värnar om den personliga integriteten.
Kan Helsingborgs Hamn stå för att hantera den här typen av gods eller fartyg?
Vi är alla bekymrade över kriget i Ukraina, det är en tragedi med många drabbade. Men vi vill förtydliga att det inte bör ligga på lokal nivå att fatta beslut som motsätter vårt uppdrag mot våra kunder och som drabbar det svenska näringslivet. Sveriges hamnar för dialog med den svenska regeringen som i sin tur väntar besked från EU om hur situationen ska hanteras i stort.
Relevanta länkar:
Marcus Dahlsten, vd Transportföretagen och Sveriges hamnar, debattinlägg i Helsingborgs Dagblad.
Hittar du inte svaret du sökte? Du är välkommen att ställa din fråga till communication@port.helsingborg.se