Pellets i lasten för säkare el

I över 160 år har Öresundskraft arbetat för att bidra till ett bättre samhälle och en bättre värld. Att skapa gynnsamma förutsättningar för en hållbar framtid genom att erbjuda smarta, effektiva och miljökloka energilösningar.

Öresundskraft ägs av Helsingborgs stad och är ett av de tio största energi- och kommunikationsbolagen i Sverige. De äger bland annat elnätet i Helsingborg, Ängelholm, Bjuv och Åstorp, fjärrvärmenäten i Helsingborg och Ängelholm, Helsingborgs fiberstadsnät, två kraftvärmeverk och en handfull vindkraftverk. Genom intensivt arbete och innovativa lösningar jobbar Öresundskraft för en hållbar utveckling som hjälper till med klimat-utmaningarna både lokalt och globalt.

Samarbete för hållbarhet

I Helsingborgs Hamn lossas träpellets varje vintersäsong till Öresundskraft. Pelletsen transporteras direkt från kaj in till Västhamnsverket, ett av Öresundskrafts kraftvärmeverk, och förbränns där till både el och fjärrvärme. Den hamnnära anläggningen är en avgörande faktor för helsingborgarnas el och fjärrvärme, särskilt när kylan kommer. Elproduktionen blir extra viktig när det är ostabilt på elmarknaden vilket varit fallet under 2022 med historiskt höga elpriser.

– Vi måste producera massor med el annars blir priserna ännu högre i Sverige och Västhamnsverket är den stora produktionsanläggningen vi har i Helsingborg för att producera egen el. Den har varit superviktig och vi har kört så mycket vi har kunnat hela vintern, berättar Anders Östlund, vd på Öresundskraft.

Bolagets avfallseldade kraftvärmeverk på Filborna genererar runt 20 Megawatt el medan Västhamnsverket genererar cirka 65.

Hållbara fokusområden

Öresundskraft har strategiskt arbetat fram fyra fokusområden där man anser att företaget kan göra störst nytta. Dessa är:

• Laddningslösningar för transportsektorn
• Carbon Capture and Storage (CCS) eller koldioxidavskiljning som är en del i att förbättra processen vid förbränningen av plast i avfall
• Utbyggnad av den hållbara fjärrvärmen
• Kapacitetsproblematiken när fossila bränslen ska fasas ut

Därutöver ska Öresundskraft vara med och bidra till utvecklingen av vätgas som en hållbar energilösning för framtiden genom att agera som en möjliggörare för olika aktörer, både de som behöver vätgas och de som vill producera den.

– Inom energiområdet just nu händer allt samtidigt och vi kan inte springa på alla bollar utan måste fokusera. Vi har i mångt och mycket satt vår utvecklingsagenda efter vad de stora utsläppsutmaningarna är idag och som är kopplade till klimatet, förklarar Anders Östlund.

Laddlösningar för transportsektorn

Satsningar på laddlösningar för tung trafik och transportsektorn har tagit fart och här går Öresundskraft i spetsen. Tillsammans med Jönköping Energi och Mälarenergi har de beslutat att bilda företaget Gito Heavy Charging Solutions AB som ska skapa laddlösningar för transportsektorn i södra halvan av Sverige. De tre aktörerna verkar i logistiktunga delar av landet och tanken är att utveckla ett ladd-nätverk för logistiksektorn som är välplanerat.

– Att enbart möjliggöra laddning i Helsingborg när lastbilen ska till Jönköping löser inte uppdraget. Därför måste vi arbeta nationellt och tillsammans precis som vi gjort på elbilssidan, säger Anders.

Det finns många utmaningar på vägen för stora infrastrukturprojekt. Lämpliga och tillgängliga markytor för laddstationer för tunga transporter är en utmaning, tillgång till tillräcklig effekt på platsen är en annan.

– Med effektbrist i nuvarande elnät är det viktigt att bygga rätt sak på rätt ställe och det är därför vi startar Gito. Om 20 år är vi i en annan situation, men i nuläget är det trångt i näten och då är det viktigt att vi löser uppgiften tillsammans, säger Anders.

Helsingborgs Hamn kommer under 2023 installera två snabbladdare för tung trafik vid Centralgaten för hamnens lastbilskunder och detta projekt leds av Öresundskraft vars hållbarhetsarbete sträcker sig långt bortom sina egna kunders ändamål.

CCS en hållbar lösning för hantering av plast i avfall

Koldioxidavskiljning eller Carbon Capture and Storage (CCS) är en process där koldioxid tas bort ur rökgaser. Den koldioxid som plockas bort kan antingen lagras i exempelvis berg där den över tid återgår och mineraliseras eller så kan koldioxidmolekylerna användas till att producera förnybara bränslen. Tekniken för koldioxidavskiljning finns och fungerar, men logistiklösningarna kring CCS undersöks fortsatt.

– Affärsmodellen, vem som betalar för vad och vilka kostnader som finns gör att det fortfarande är otydligt. Intresset från våra kunder, både avfallslämnare och fjärrvärmeköpare, kring CCS och möjligheten för dem att tillgodoräkna sig negativa utsläpp när koldioxiden plockas bort har varit överväldigande positiv, säger Anders.

Effekt- och kapacitetbrist

En av de viktigaste frågeställningarna på Öresundskrafts bord är hur man ska lösa effektbristen när elanvändningen fördubblas i och med utfasningen av fossila bränslen inom industrin och transportsektorn samt för att nå stadens mål att vara klimatneutrala 2030.

– Redan nu är vi i kapacitetstaket av vad vi kan plocka ut från det överliggande nätet. Så det vi gör är att titta på vad vi kan göra för att själva producera mer el i våra anläggningar, hur vi kan få våra kunder att producera mer el, och hur vi kan hjälpa dem att bli mer flexibla i sin elanvändning och styra ner sin belastning på nätet under högt belastade tidpunkter, berättar Anders vidare.

Effektkapaciteten från det överliggande nätet ligger på gränsen framför allt när det är kallt ute och på morgontimmarna.

Vad kan hamnen hjälpa med i en sådan här situation?

Batterier, både inbyggda i fordon och i laddlösningar kan i framtiden att få en viktig roll och bli en tillgång till elsystemet. Batterier och maskiner kan laddas då el är billig och belastningen i nätet låg, för att sedan användas eller säljas till nätet när effektbehovet är högt. Lagring av el skapar förutsättningar för en hållbar och mer balanserad försörjning.

– Hamnen driver en fantastiskt spännande verksamhet, framför allt då ni börjat elektrifierar era maskiner. Ni är en av de absolut viktigaste intressenterna i framtidens energisystem i Helsingborg. I framtiden kan det finnas tillfällen då ni har laddade maskiner som inte används och då vi kan få använda era batterier och köra tillbaka elen in i elnätet. Stora elanvändare som hamnen kommer vara otroligt viktiga för Öresundskraft. Hur vi tillsammans med våra kunder kan styra effektbehovet kommer vara avgörande för att elnätet ska klara elektrifieringen, berättar Anders.

Storskaliga batterilösningar som gör att energi kan flytta i tid och rum kommer vara viktigt för att klara effektbehovet framöver. Batterier av olika storlek för energilagring kommer få en central roll i den gröna omställningen.

– Jag tror i princip att varje solcellsanläggning som finns kommer ha ett batteri där man kan flytta elen som har producerats till en annan tidpunkt, antingen för att sälja eller själv använda den. Över tid kommer det andra lösningar, vätgas till exempel. Vätgas kommer att vara en jätteviktig del i det hållbara energisystemet i på längre sikt. Vätgas kan lagras i jättestora kvantiteter och man kan producera vätgasen på sommaren med vind- och solenergi och sedan lagra och använda den på vintern. Så kan man inte använda ett batteri, berättar Anders.

Förnybara energikällor och grön omställning

Där finns en tidsfaktor med den gröna omställningen och utfasningen av fossila bränslen inom industrin och transportsektorn som gör att vissa energilösningar på kort sikt fungerar bättre än andra. Förnybar energi behövs och det är flera alternativ i kombination som kan lösa efterfrågan. Vindkraft till havs är en relativt liten investering som går fort att ta i bruk, likaså mikroproducenter av el via solcellsanläggningar, både privat och kommersiellt. Men dessa är väderberoende och här kommer gasturbiner och vätgas in. På sikt behövs även kärnkraft för att balansera näten när elanvändningen stiger.

– Det vi står inför är nytt och det är många frågor som ska besvaras och utmaningar att möta. Vi måste jobba tillsammans, omfamna varandras kunskap och dela risk på ett helt annat sätt än vad vi gjort tidigare. Vi måste samarbeta för att täppa till kompetensgap och ha ledare på plats som törs och vill samarbeta, avslutar Anders.

”Tillsammans för 17” är Öresundskraft ledstjärna. Det är också mål nummer 17: Genomförande och globalt partnerskap,
i FNs 17 globala mål för hållbar utveckling.