Batterielektrisk högkapacitet
Tillsammans med GDL Sjöcontainer och Scania effektiviserar Höganäs AB sina transporter mellan Höganäs och Helsingborgs Hamn. En batterielektrisk lastbil trafikerar sträckan vilket minskar både klimatpåverkan och ljudnivåerna från transporter.
Tidigare har vi skrivit om Höganäs och GDLs satsning på högkapacitetstransporter (HCT) som innebär att fordon får ta en totalvikt på 74 ton istället för 64 ton. Detta betydde att Höganäs kunde halvera sina transporter mellan fabriksområdet och Helsingborgs Hamn eftersom de kunde lasta två containrar i stället för en på varje lastbil.
– Nu tar vi nästa steg och utökar med ett tredje HCT fordon som drivs med el. Att kunna bidra till klimatomställningen, genom att i ett så här tidigt skede köra väldigt tunga transporter med eldrift, känns viktigt och spännande, säger Johan Walther, Supply Chain Manager på Höganäs AB.
Företaget uppskattar att koldioxidutsläppen kan sänkas med upp till 130 ton/år, vilket blir en total minskning med 98 procent under lastbilens livslängd jämfört med en dieselbil. Höganäs ABs mål är att nå netto noll klimatpåverkan i hela värdekedjan till 2037 och i den egna produktionen till 2030.
Testkörning
I december genomfördes en testkörning till och från hamnen med den batterielektriska lastbilen som är den enda i sitt slag då den kan hantera vikten på 74 ton. Testkörningen gick bra och högkapacitetstransporterna med den nya batterielektriska lastbilen trafikerar dagligen 111:an mellan Höganäs och Helsingborgs Hamn.
Laddning av tunga fordon
För att främja den gröna omställningen av transportsektorn kommer en laddstation för tunga fordon att byggas vid Centralgaten i Helsingborgs Hamn. Öresundskraft leder detta arbete som påbörjas under sommaren och beräknas vara driftklar runt årsskiftet.