Helsingborg – näst bästa logistikläget i Sverige 2023
Intelligent Logistik har genomfört sin årliga ranking av Sveriges bästa logistiklägen. Helsingborgsregionen är fortsatt i topp. Med samma poäng (93) som förra året blev det en stark andra placering.
Sedan 2001 har tidningen Intelligent Logistik listat de 25 bästa logistiklägena i Sverige. Listan kombinerar både hårda kriterier som infrastruktur, godsflöden, marktillgång logistikstock och etablering, med mjukare värden som logistikkompetens samt regionalt samarbetsklimat. En sammanvägning av alla parametrar bidrar till ett slutgiltigt betyg och placering på listan.
Med 93 poäng av 100 möjliga kniper Helsingborgsregionen andra platsen med 168 000 kvm nya ytor som bidrar till att regionen ser ännu ett starkt tillväxtår ytmässigt, en utveckling som ser ut att hålla i sig även 2024 när DSVs jätteanläggning på 150 000 kvm i Landskrona beräknas stå klar.
Den samlade logistikvolymen i regionen är cirka 450 000 kvm. Nowaste Logistics och Greenfoods anläggningar på 71 000 respektive 44 000 kvm vid E4 i Långeberga, är idag de två största.
En kugge i logistiknavet
Helsingborgs Hamn planerar bygga en ny containerterminal som ska dubbla containerkapaciteten och därmed säkerställa hanteringen av containrar under lång tid framöver. Med i motiveringen för Helsingborgsregionens placering finns bland annat byggnationen av hamnens nya container-terminal.
Gemensamma satsningar i regionen visar att resurserna och kompetensen finns just här. Runt om i Helsingborgs regionen verkar exportföretag som har hela världen som sin marknad. Att de ligger i Helsingborgsregionen är ingen slump. Historiskt sett har läget vid Öresund alltid varit av stor betydelse för handeln, och staden är en etablerad logistikstad med fina förgreningar av både land- och sjöinfrastruktur.
– En väl fungerande hamn som länkar samman Skandinavien med Europa och världen är en förutsättning för fortsatt utveckling och tillväxt inom det regionala näringslivet. Regionens redan starka position inom logistik skapar bra förutsättningar även för nya logistiksatsningar, säger Nicklas Romell, CCO i Helsingborgs Hamn.
Ungefär 90 procent av all frukt och grönt som äts i Sverige transporteras via Helsingborg. Hamnen är störst i Sverige inom segmentet kylcontainers vilket bidrar till regionens starka position inom livsmedelshantering.
Konjunktur och framtidsutsikter
2022 var ett rekordår inom byggnation av logistikanläggningar. Totalt rörde det sig om 1,3 miljoner kvm lagerytor. Om alla planer för nya anläggningar 2023 fullföljs blir det ytterligare ett rekordår med nästan 1,5 miljoner kvm ny logistik. Konjunkturen gör det dock osäkert om alla planerade byggnationer kommer genomföras 2023 enligt uppgifter från Intelligent Logistik.
Intelligent Logistiks motivering till Helsingborgsregionens 2:a plats:
”Med 168 000 kvm tillkommande ytor 2023 har läget ännu ett starkt tillväxtår ytmässigt, en utveckling som ser ut att hålla i sig även 2024 när DSVs jätteanläggning i Landskrona beräknas stå klar. Regionen satsar starkt på att skapa ny etableringsmark för logistik men möter växande utmaningar i att hitta mark i konkurrens med höga jordbruksvärden. Läget i Öresundsregionen präglas av en logistikfastighetsmarknad med låga vakansgrader och aktiva lokala fastighetsaktörer. Helsingborgsregionen har en väletablerad hantering inom frukt- och färskvaror men utvecklas även inom segmenten Tredjepartslogistik (TPL) och e-handel. Helsingborg är motorn i ett starkt regionalt näringslivssamarbete med elva kommuner i Familjen Helsingborg och har spetsutbildning inom bland annat förpacknings- och returlogistik vid Campus Helsingborg. Landets näst största containerhamn planerar en miljardinvestering i en hamnflytt, en satsning som kommer att fördubbla containerkapaciteten.”
Helsingborgsregionens placering i Intelligent Logistiks ranking de senaste åren:
- 2023 – 2
- 2022 – 1
- 2021 – 2
- 2020 – 2
- 2019 – 3
- 2018 – 4
Bedömningskriterier 2023 – Förklaring och viktning:
YTA (max 25 poäng) – Helsingborgsregionens poäng 22 Lägets samlade logistikstock, tillkommande logistikyta de senaste fem åren och särskild vikt för årets logistiketableringar.
FLÖDEN/GEOGRAFI (max 20 poäng) – Helsingborgsregionens poäng 18 Godsflöden för konsumentvaror i och genom läget/regionen och avstånd till Sveriges demografiska tyngdpunkt. Närhet till konsumentmarknader och starka godsstråk premieras.
INFRASTRUKTUR (max 20 poäng) – – Helsingborgsregionens poäng 19 Allsidighet, tillgänglighet och hållbarhet i logistisk infrastruktur; vägar, järnvägar, hamnar, fraktflyg, kombi-och paketterminaler. Starkt sjö- och järnvägsnät är styrkor ur hållbarhetssynpunkt. Även el-kapacitet vägs in i bedömningen.
KOMPETENS (max 15 poäng) – Helsingborgsregionens poäng 15 Samlat utbud av logistikkompetens, arbetskraft samt relevant forskning & utbildning.
NÄTVERK/FÖRETAGSKLIMAT (max 10 poäng) – Helsingborgsregionens poäng 10 Samarbetsklimat, näringslivsklimat och aktiva regionala logistiknätverk.
MARK (max 10 poäng) – Helsingborgsregionens poäng 9 Samlad tillgång till och pris på etableringsbar logistikmark. Extra vikt för aktivt skapad, byggklar mark.