Projekt ny containerterminal i Helsingborg fortskrider
Arbetet med att undersöka och skapa underlag som ska ingå i Helsingborgs Hamns miljökonsekvensbeskrivning fortgår och i april ska utredningen angående hantering av dagvatten inkluderas med tidigare geotekniska undersökningar.
Dagvattenutredningen granskar olika tekniska lösningar på hur skyfall och ytlig vattenavledning kan utföras på bästa sätt med minimal påverkan på det marina livet i Öresund. Detta är en del i arbetet mot en ny container-terminal och en del i det globala klimatanpassningsarbetet som sträcker sig långt bortom Helsingborg.
Andra delar i framtidens klimatanpassning är havsnivåhöjningar vilket innebär att havsnära nybyggnationer bör ligga minst 3,5 meter över dagens havsnivå.
Under sommaren kommer Helsingborgs Hamn fortsätta sina tekniska undersökningar. Sundets strömmar kommer att kartläggas ur ett naturvärdesperspektiv inför framtida muddring. Av muddringsmassorna, som beräknas uppgå till 1,3 miljoner kubikmeter, hoppas hamnen kunna återanvända en del i byggnationen av den nya containerterminalen.
Omlokalisering och omgivningspåverkan
Pågående arbete sker även med en riskanalys där Helsingborgs Hamn tittar på risker med en hamnflytt, både ur ett enskilt perspektiv, men också på ett övergripande plan där staden, Kemira och hamnen gemensamt belyser vilka potentiella risker som finns och hur dessa kan mildras. Andra delar av riskanalysen är olika utsläpp och hur dessa ska hanteras, samt brand och explosionsrisker. Riskanalysen följs av en åtgärdsutredning, vilken tar fram planer på vad som måste göras vid olika scenarion. Den nya container-terminalen beräknas under rådande omständigheter vara i drift 2029.