Helsingborgs Hamns N4-transformation
Att byta terminaloperativsystem kan liknas vid en mänsklig operation. En operation där både hjärna och hjärta byts ut – omvälvande och kritiskt. Hamnen slog om över en helg, i månadsskiftet september och oktober. Det var inte utan sveda och värk men operationen gick på det hela bra – det nya systemet lirade. Fartyg lastades och lossades, likaså tågpendlar till och från hamnen men så var det det där med lastbilarna. Flödet för lastbilar genom hamnens Centralgate flöt inte smärtfritt.
En kombination av hamnens nyfärdigheter i systemet och åkarnas utmaningar i att föravisera sina containerärenden i det nya N4 ställde till det rejält första dagen. Så till den grad att Centralgaten var tvungna att stänga för all trafik vid två tillfällen under den första dagen, den 2 oktober. Och det tog tid innan flödet in och ut genom gaten, samt turn-a-round-tiden som påverkades av både fartygs- och yardplanering i systemet, kom igång igen. Faktiskt veckor.
Förberedelser och planering
Arbetet med att anpassa och testa det nya N4 samt att utbilda personalen pågick länge i Helsingborgs Hamn innan systembytet. Men med nya rutiner, nya operativa tjänster och nya dataflöden valde hamnen att ta in extra support från företaget Kaleris som levererat det nya Navis-systemet. Derk Ponsioen, Managing Consultant på Kaleris, var en av Navisexperterna som var först på plats i Helsingborgs Hamn för att ge support efter systembytet.
Derk sammanfattar sin upplevelse av systembytet så här:
– Att byta TOS är aldrig lätt och underskattas ofta. Under veckorna efter ett Go Live ser jag ofta en period då terminalverksamheten upplever en prestandadipp, bytet i Helsingborgs Hamn var inget undantag. Det finns omfattande funktionalitet i Navis N4, och den initiala situationen visar att test- och utbildningsnivån kunde varit högre. Men jag kan se att Helsingborgs Hamn kommer att återhämta sig snabbt. Här finns ett bra team som är ivriga att lära och ta ansvar. Framsteg syns dag för dag.
Efterlängtade volymer
Det nya systemet sattes på prov direkt då Helsingborgs Hamn kunde se en viss återhämtning i godsvolymerna genom hamnen under oktober och november. 2023 har annars varit ett nedslående år volymmässigt i Helsingborgs Hamn men en ny feederservice startade i slutet av oktober och citrussäsongen drog igång i november samtidigt som trenden börjat se ut att peka blygsamt uppåt
– På det stora hela har implementeringen av vårt nya terminaloperativsystem gått riktigt bra. Vi har trots allt hanterat stora volymer med ett helt nytt arbetssätt. Vi har goda dialoger och upplever en stor förståelse från många av våra kunder. I gemensamma satsningar från kunder, åkerier och våra anställda har vi fått bättre flöde genom Centralgaten och hantering i containerterminalen. Vi blir tydligt skickligare för varje dag som går vilket kommer att bidra till snabbare, säkrare och mer tillgänglig service för våra kunder framåt, säger Malin Schäfer, COO i Helsingborgs Hamn.
Derk Ponsioen från Kaleris supportteam i Navis supporterade den operativa verksamheten vid systembytet i Helsingborgs Hamn. Här med hamnens operativa chef, Malin Schäfer.