En systemdemonstrator i hamn
Vinnova med finansieringsstöd, expertis från RISE och energikompetens från Öresundskraft. Så ser laguppställningen ut när Helsingborgs Hamn tar nästa steg mot den helt elektrifierade driften i Nordens modernaste hamn. I projektet, ”Helsingborgs Hållbara Hamn – utveckling av klimatneutral elektrifierad hamnverksamhet” ska hållbara förutsättningar skapas för såväl närmiljön som för globala kollegor i världens alla hamnar att ta del av.
Projektets första del, en förstudie till en så kallad ”systemdemonstrator”, ska vara klar i oktober 2024. Denna del stöds av Vinnova med en miljon kronor. Men vad är egentligen en system-demonstrator? Definitionen lyder: Ett kontrollerat sätt att testa en hållbar systemomställning med en mix av innovativa lösningar i en verklig miljö – och med hänsyn till det sammanhang den ska fungera i. Typ en simulator fast på riktigt, i en mindre skala.
Genom projektet är det möjligt att Helsingborgs Hamn kan visa på innovativa lösningar som kan implementeras i andra hamnar där utmaningarna är desamma. Den planerade simulatorn kommer även kunna skapa beslutsunderlag för att göra rätt investeringar framåt.
Hitta lösningar för att minska utsläpp
De pågående klimatförändringarna ställer världen inför stora utmaningar att minska utsläppen av växthusgaser, vilket har bidragit till att överenskommelser har träffats inom FN genom Parisavtalet och inom EU genom en mängd nya förordningar och direktiv samlade i klimatpaketet ”Fit for 55”. Det sistnämnda innebär att EU:s medlemsstater kommit överens om att minska utsläppen av växthusgaser med åtminstone 55 procent till år 2030. Alla samhällets sektorer berörs och måste ställa om, inte minst transportsektorn.
Transportsektorn står för 16 procent av världens totala CO2-utsläpp och maritima transporter beräknas stå för 3–4 procent av CO2-utsläppen inom EU*. Trots detta är sjöfarten ofta det minst skadliga transportsättet om man räknar utsläpp per transporterat ton. Utmaningen är därför att både minska utsläppen från sjöfarten och öka dess konkurrenskraft gentemot andra transportslag.
Helsingborg är en av 100 utvalda städer i EU som har åtagit sig att vara föregångare i arbetet för att bli klimatneutrala. I kommunens Klimat- och energiplan är ett mål att stadens nettoutsläpp av koldioxid år 2030 ska vara noll.
I första hand elektrifiering
Helsingborgs stad har fattat inriktningsbeslut om att flytta hamnverksamheten söderut runt 2030. Att bygga en ny containerhamn öppnar möjligheter för nytänkande och innovativa lösningar på den nya platsen. Hamnens strategi för att minska utsläppen är i första hand genom fossilfri elektrifiering. Tillförsel av ny lokal elproduktion är en nyckelkomponent för att hamnens fossilfria elektrifiering ska bli verklighet. Därtill kommer EU att ha krav i den nya TEN-T förordningen att det ska finnas landström i alla hamnar före 2030 vilket bör öka intresset från rederierna att utrusta fartygen med anslutningsmöjligheter. Helsingborgs Hamn ska erbjuda ankommande fartyg landström redan 2026.
En konceptuell bild av en möjlig framtida batterienergilagring från lokal elproduktion. Kanske något liknande skulle kunna bli verklighet i hamnen då tillförsel av ny lokal elproduktion är avgörande för att hamnens fossilfria elektrifiering ska kunna genomföras fullt ut.
Energistrategi
Hamnens effektbehov kan bli fyra gånger större än vad det är idag om inga åtgärder görs. Drygt hälften kan genereras från landströmsanslutningar till fartyg. En ingående analys av utsläppen från hamnverksamheten har genomförts och har format utgångspunkten i den energistrategin som hamnen tagit fram med hjälp av Öresundskraft.
– Tillgången till elektrisk effekt är begränsad. Laddning av elektriska fordon och ström från land till fartyg riskerar att skapa stora effekttoppar. Det här projektet syftar till att hitta metoder och tekniker för att undvika dessa toppar, att jämna ut effektuttaget och på så sätt kunna elektrifiera verksamheten utan att skapa problem i elnätet, berättar Pär Kraft från Helsingborgs Hamn som är projektledare.
Projektets tre aktörer:
Projektägare är Helsingborgs Hamn medan RISE bidrar med expertis inom maritima transporter, energisystem, modellering och simulering. Öresundskraft är nätägare och energileverantör och besitter viktig energisystemkompetens.
Mer om projektet
En grundpelare som projektet tar höjd för är den simulator som tar fram beslutsunderlag för framtida energi-behov, för hamnens interna verksamhet men även för den fossilfria energi som kommer att behöva tillhanda-hållas för hamnens kunder, partners och besökare. Projektet utgör också en viktig del i att realisera det svenska konceptet för den hållbara hamnen.
Om den hållbara hamnen
Den hållbara hamnen är ett koncept som adresserar hamnen som en hållbar transportnod med förmågor som energinod och digital nod som de svenska hamnarna tagit fram under ledning av RISE, Göteborgs universitet och Chalmers inom ramen för Lighthouse Fokusgrupp Hamnar och projektet I.Hamn.
För mer information kontakta:
Pär Kraft, projektledare (Helsingborgs Hamn)
076-853 47 83
Relaterade länkar
Vinnova om systemdemonstratorer
Helsingborgs Hamns Energistrategi, årsredovisning 2023 (se sidan 14-15)
Lighthouseprojektet I.Hamn och koncept för den hållbara hamnen
* Siffror från International Energy Agency (IEA)