Eldriven gigant från Kalmar i Helsingborgs Hamn – första i Sverige.
Sveriges första eldrivna reachstacker rullar i Helsingborgs Hamns containerterminal. Den elektriska giganten med en hjulbas på 6,5 meter och en batterikapacitet om 587 kWh lyfter gods med minsta möjliga klimatavtryck i hamnens containerterminal.
Reachstackern, en ERG från Kalmar, är hamnens femte tunga eldrivna arbetsfordon tillsammans med de fyra dragbilarna från Terberg som rullat i terminalen sedan ett par år tillbaka. Genom att elektrifiera arbetsfordonen i hamnen förbättras både arbetsmiljön för stuveriarbetarna samtidigt som hamnens klimatpåverkan minskar.
En elektrifierad maskinflotta
– En viktig del i vårt hållbarhetsarbete är utvecklingen av en klimatneutral elektrifierad hamnverksamhet. Vår målsättning är att 75 procent av våra arbetsmaskiner ska vara eldrivna 2026, vilket är ett tufft mål i ambitionen att vara Nordens modernaste hamn, berättar Bart Steijaert, vd Helsingborgs Hamn.
Att arbeta med elektriska fordon i jämförelse med konventionella är en stor omställning. Omfattande utbildning och support till hamnens tekniker och mekaniker är inkluderat i upphandlingen med Kalmar. Men eftersom hamnen har elektriska dragbilar i drift sedan tidigare så finns redan viss särskild kompetens hos personalen om både hantering och underhåll av elfordon.
Hur är den att köra?
Initialt har hamnen två förare till ERG:n som alternerar körningen i hamnens containerterminal. Johan Lindberg är en av förarna som kan berätta:
– Det är verkligen en skön maskin att köra och jag har inte märkt några tecken på minskad kraft vid lyft av tunga containrar. Den går väldigt mjukt, helt sömlöst utan någon växling. Första gången jag körde ERG:n kändes det som jag hade lock för öronen – det var så tyst.
Leverantör med erfarenhet och kompetens
Kalmar, en del av Cargotec, är tillverkare och leverantör av den elektriska reachstackern. Upphandlingen stod klar under andra kvartalet 2022 och maskinleveransen bjöd på en glädjeladdad start 2024. Den helt elektriska reachstackern är den första i sitt slag som levererats i Sverige.
Kalmar har lång erfarenhet av tunga arbetsfordon och specialiserar sig på godshantering och transportlösningar till industrin. Redan 1940 byggde de sitt första arbetsfordon och därefter har det bara utvecklats och fortsatt. Idag har Kalmar 4 800 anställda och arbetar globalt.
Containerhanteringslösningar är en stor del av Kalmars arbete och ett av fyra containerlyft som sker i världen görs med hjälp av en lösning som utvecklats och levererats från Kalmar.
– Med vår elektriska reachstacker erbjuder vi industrin både hög prestanda och produktivitet, samtidigt som koldioxidutsläppet reduceras. Vi är stolta att kunna leverera Sveriges första 100 procent elektriska reachstacker och vi vill säga grattis till Helsingborgs Hamn för att de leder vägen i Sverige med köpet av den första el-reachstackern, sa Eric Wass som är säljare på Kalmar Sverige, i samband med leveransen tidigare i år.
Kalmar electric reachstacker (ERG):
Hjulbas – 6,5 meter
Staplingsförmåga – 5 containrar högt
Lyftkapacitet i ton – 45 – 32 – 16 i 1:a, 2:a respective 3:e raden
Batterikapacitet 587 kWh