Färjeläge i inre hamnen har renoverats
Färjetrafiken mellan Helsingborg och Helsingör är en av hamnens största trafikströmmar och drivs främst av Öresundslinjen, som har fem färjor för passagerare och lastfordon. Med upp till 120 avgångar per dag, dygnet runt, året om, bidrar dessa färjor till att göra Öresund till ett av världens mest trafikerade sund. En fungerande infrastruktur är avgörande för denna verksamhet, och hamnen har ett stort ansvar i detta avseende på den svenska sidan.
Under en inspektion i somras upptäcktes att vatten trängde ut under kalottlagret på den norra sidan av klaffen vid färjeläge 301, ett av Öresundslinjens tre färjelägen. NCC anlitades av Helsingborgs Hamn för en noggrann bedömning av situationen, vilken visade att undergjutningen var skadad och behövde bytas ut.
Temporära åtgärder för att klara högsäsongen
För att säkerställa att Öresundslinjen kunde fortsätta sin turtäthet under sommaren genomfördes en injektering av undergjutningen. Denna metod liknar att ”limma” gjutningen för att temporärt stabilisera den och förhindra sprickbildningar. Tack vare dessa åtgärder kunde färjorna fortsätta använda färjeläget som vanligt under högsäsongen.
Framgångsrika reparationer
När en av Öresundslinjens färjor, Aurora, gick på varv i september skapades ett längre fönster för tidskrävande åtgärder och färjeläget stängdes av för de reparationer som behövde göras.
NCC har tillsammans med personal från hamnens tekniska avdelning och i nära samarbete med Öresundslinjen bytt kalottlager och kantskoning, samt gjutit och undergjutit dessa delar för att säkerställa en kraftigare och mer slitstark konstruktion. Under genomförandet uppstod även sido-projekt som byte av fender och vinsch, tvättning och målning av klaffen samt asfaltering av körfilerna.
Dessa insatser säkerställer nu färjelägets funktionalitet och gör färjeläge 301 redo att fortsätta bidra till en effektiv och säker trafik över Öresund för Öresundslinjen.
Tura mellan Sverige och Danmark
Färjorna mellan Helsingborg och Helsingör fungerar som en bro för passagerare, lastfordon och personfordon. Utöver den behovsstyrda pendlingen över sundet är det ack så viktigt att pålitligt kunna ”tura” mellan Sverige och Danmark. Begreppet ”tura” har blivit en del av Helsingborgs identitet och innebär att åka fram och tillbaka över sundet utan att kliva av vid första anhalt.