Publik laddstation för tunga transporter med automatiserat bokningssystem
I hamnens Centralgate har Öresundskraft och GITO Heavy Charging Solutions etablerat en laddstation som är unik i sitt slag – Sveriges första för tunga transporter med ett automatiserat bokningssystem. Med inledningsvis två ultrasnabba 350 kW-laddare förenklas nu laddningsprocessen för transportföretag, som kan planera sina laddstopp och bidra till en grönare framtid för transportsektorn.
Bokningssystemet – nyckeln till en effektiv planering av transporter
Bokningssystemet är utvecklat för att minimera väntetider och effektivisera laddningsprocessen för tunga transporter. Genom att boka laddtid i förväg kan åkerier planera sina resor för effektiva transporter. Systemet är öppet för alla företag som behöver laddning för sina elfordon och kräver endast att användarna registrerar sig – ett enkelt steg för en betydligt smidigare vardag.
”Med vårt bokningssystem kan åkerierna planera sina laddstopp i förväg och därmed minimera risken för att behöva stå i kö. Det här är en viktig pusselbit som underlättar övergången till eldrivna transporter och bidrar till en smidigare och mer hållbar logistik,” säger Josip Glavas, marknadschef på Gito.
Invigningen – en dag fylld av inspiration
Invigningen av laddstationen samlade många nyfikna, och dagen bjöd på tal från flera av projektets nyckelpersoner. Öresundskrafts vd, Anders Östlund, Gitos vd Niklas Björkbacka och Helsingborgs Hamns tekniska chef Christina Argelius var alla på plats för att inviga Sveriges första laddstation för tung trafik med bokningsmöjlighet.
”Nu ser vi fram emot att välkomna alla transportörer till vår laddstation i Helsingborgs Hamn och fortsätta resan mot en mer hållbar framtid tillsammans,” säger Josip Glavas.
Fokus på hållbarhet i Helsingborgs Hamn
Under året har Helsingborgs Hamn intensifierat sitt arbete med elektrifiering av fordonsflottan och nyligen tagit emot fyra nya eldrivna dragbilar. Målet är att 75 procent av arbetsmaskinerna ska vara elektrifierade år 2026, även om vissa utmaningar kvarstår, såsom leveranstider och kostnader för större elfordon. Samtidigt har hamnen uppnått betydande energibesparingar med 23 procent lägre elkostnader och 37 procent lägre dieselkostnader jämfört med samma period föregående år.
”Vi är fantastiskt nöjda med våra satsningar på elektrifierad drift, vilket inte bara minskat CO2-utsläppen och förbättrat arbetsmiljön, utan även visat sig vara en lönsam investering snabbare än väntat. Nu gläder vi oss åt att kunna erbjuda en publik laddstation för tung trafik i vår Centralgate – ett viktigt steg för våra partners gröna omställning,” avslutar Bart Steijaert, vd för Helsingborgs Hamn.
Traditionsenlig bandklippning utfördes av Öresundskrafts vd, Anders Östlund, Gitos vd Niklas Björkbacka och Helsingborgs Hamns tekniska chef Christina Argelius.
Foton: Johan Lilja