Svitzer placerar hybrid-bogserbåt med eldrift i Helsingborgs Hamn – ett steg mot nettonoll

Svitzer Balder, Svitzers första bogserbåt med fullt elektrisk kapacitet, placeras i Helsingborgs Hamn i juni. Med hybridlösning, landströmsladdning och batterikapacitet på 1 818 kWh, väntas fartyget minska utsläppen till nära noll och markera ett viktigt steg i den gröna omställningen.

Svitzer, en global aktör inom bogsering, har som mål att vara klimatneutrala senast 2040. Ett viktigt steg tas nu i Helsingborg, där hybridfartyget Svitzer Balder – med design från Robert Allan Ltd. och byggt av Sanmar Shipyard – blir det första med fullt elektrisk kapacitet.

– Om vi ska nå vårt mål behöver vi agera redan nu. Eldrift är inte hela lösningen, men det är ett konkret steg vi kan ta här och nu, säger Mathias Jonasson, Cluster MD Scandinavia på Svitzer.

Bogserbåten är utrustad med ett kraftfullt batterisystem (1 818 kWh) och en dieselgenerator som fungerar som backup. I normal drift körs båten uteslutande på el. Förutsättningarna i Helsingborg – med korta arbetscykler och tillgång till landström – gör platsen idealisk.

– Helsingborgs Hamn har varit en möjliggörare i det här projektet. Utan den tekniska infrastrukturen för laddning hade vi inte kunnat placera båten här, säger Mathias.

Satsningen välkomnas av Helsingborgs Hamn

– Svitzer är en uppskattad partner som med sin närvaro bidrar till att vi kan erbjuda hög servicenivå för containerrederierna som anlöper hamnen. Att de nu väljer att placera sin första eldrivna bogserbåt här visar också på deras tydliga ambition inom hållbarhet, säger Anders Paulsson, Key Account Manager i Helsingborgs Hamn.

Balder förväntas minska utsläppen med upp till 700 ton CO₂ per år jämfört med konventionell dieseldrift. Fartyget stärker också Svitzers operativa kapacitet i Öresundsregionen.

– Med ytterligare ett fartyg i flottan får vi större flexibilitet och kan möta kundernas behov med högre precision, säger Mathias.

Fakta om Svitzer Balder

Om Svitzer