HELSINGBORGS HAMN


Vattentemperaturen i hamnen är 17.0 grader celcius. Information uppdaterad klockan 23:00. Vattenstånd 11 cm. Uppdaterad klockan 23:01. Byvind 3.8 meter per sekund. Vindriktning N.. Medelvind 2.4 meter per sekund. Uppdaterad klockan 23:02.
Vattentemperaturen i hamnen är 17.0 grader celcius. Information uppdaterad klockan 23:00. Vattenstånd 11 cm. Uppdaterad klockan 23:01. Byvind 3.8 meter per sekund. Vindriktning N.. Medelvind 2.4 meter per sekund. Uppdaterad klockan 23:02.

Sydhamnen

Sett till bredden av verksamhetsgrenar så är Sydhamnen vår mest mångsidiga hamndel med flera terminaler för hantering av olika godsslag. Här hanteras RoRo-trafik, spannmål, energiprodukter, magasinering och stuffning och strippning.

Västhamnen

Hamndelen med fokus på containerhantering med tre containerkranar och en mobilkran. Här hanteras årligen runt 275 000 TEU* via sjö och 25 000 TEU via järnväg.
I direkt anslutning till Västhamnen ligger vår kombiterminal som möjliggör tågtransporter hela vägen in i hamnen.

Nordhamnen

Nordhamnen

Nordhamnen är den mest öppna av våra hamnar. Den är direkt synlig och tillgänglig från den centrala stadskärnan runt Knutpunkten – Helsingborgs kombinerade tåg-, buss- och färjeterminal. Verksamheten i hamnen domineras av den intensiva färjetrafiken till och från Helsingör i Danmark.

Helsingborgs Hamn

är en av Sveriges största färjehamnar, en containerspecialist och en av norra Europas ledande hamnar. Hamnen erbjuder rederier, transportörer och speditörer en attraktiv infrastruktur med effektiva tåg-, väg- och sjöförbindelser sju dagar i veckan, året om. Färjor mellan Helsingborg och Helsingör transporterar normalt varje år drygt 7 miljoner passagerare och nära 2 miljoner fordon över ett av världens mest trafikerade sund.

Åtta av tio varor kommer via sjövägen till Sverige. Gods transporteras till och från hamnen genom rederier som med linjer via de stora hubbarna i Europa når hela världen.


Med 4 kranar, 56 arbets-maskiner och ett 70-tal terminalvagnar hanterar vi drygt 7 miljoner ton årligen.

Senaste nytt

översiktsbild på hamnterminal med magasin och järnväg

Boliden utökar containerflöde över Helsingborg

Pendeln mellan Rönnskär och Helsingborg har burit gods från Boliden sedan 1993 och med Dalshult som ny partner i hamnen utökar Boliden nu containervolymen. Det är med en kundspecifik produkt…

Helsingborgs Hamns transformation med Navis N4: En resa med framgång men den har inte varit spikrak

Helsingborgs Hamn har genomgått en betydande förändring med implementeringen av Navis N4, ett modernt terminaloperativsystem (TOS). Denna förändring har efter ett halvt år börjat leda till effektivitet och förbättrad kundservice…

Två män med ryggen mot fotografen arbetar vid ett flertal digitala bildskärmar.

Containerterminalen och Energihamnen – Ett civilt skyddsobjekt från april 2024

Som Civilt skyddsobjekt har Helsingborgs Hamn ett förbättrat juridiskt skydd mot sabotage, terrorism, rån och spioneri. Helsingborgs Hamn ansökte därför om att göra containerterminalen och Energihamnen till skyddsobjekt i syfte…

Förare i hytten på en stor reachstacker

Eldriven gigant från Kalmar i Helsingborgs Hamn – första i Sverige.

Sveriges första eldrivna reachstacker rullar i Helsingborgs Hamns containerterminal. Den elektriska giganten med en hjulbas på 6,5 meter och en batterikapacitet om 587 kWh lyfter gods med minsta möjliga klimatavtryck…

En skara människor iklädda varselväst lyssnar uppmärksamt på något utanför bild.

Vi kan nå nettonoll tillsammans – det blev tydligt under hamnens Net Zero-event

Laura Maersk gjorde sitt första anlöp i Helsingborgs Hamn den 30 oktober 2023. Sedan dess har hon varit ett välkommet inslag i Helsingborg varje vecka med gods på det som…

Grusväg kantad av blommande rapsfält

Vägsalt på sommaren

Jo, du läste rätt. På sommaren är saltet på vägarna – grusvägarna – av lika stor vikt som på vintern. Istället för halka motverkar nämligen saltet att gruset yr. På…