Hamnens kunder har tyckt till

Varje år skickar Helsingborgs Hamn ut en webbaserad kundundersökning. Både resultatet och deltagarnivån är hög under 2022. 53 procent av alla tillfrågade genom-förde undersökningen och resultatet blev ett NKI-värde (Nöjd Kund Index) på 77. En siffra som blir extra betydelsefull då 2022 var ett år med många utmaningar både lokalt och globalt.

Undersökningen bidrar med viktig information och underlag i hur hamnens service och tjänster fungerar, samt områden som kan utvecklas och förbättras. Resultatet från kundundersökningen utgör en viktig del i hamnens arbete med att identifiera och utveckla tjänster, serviceutbud och hållbarhetsarbetet. Men det handlar inte bara om att förbättra inom de områden som identifieras i undersökningen, utan även att underhålla och bibehålla de verksamhetsområden som redan fungerar bra.

– Nöjda kunder är en av de viktigaste pelarna i vårt uppdrag som bygger på ett nära och långsiktigt samarbete. Resultatet visar att majoriteten av våra kunder är som helhet nöjda och att vårt resultat är starkt, trots att året bjudit på många oväntade utmaningar. Men vad som än sker så är kunderna och deras behov fortsatt vårt fokus, säger Nicklas Romell CCO Helsingborgs Hamn.

Undersökningen och kundlojalitet

Sedan 2018 har samma undersökningsmetod använts, vilken är en metod som är anpassad för att kunna se kontinuerliga mätvärden över tid. Kundundersökningen genomförs årligen och innehåller bland annat grunden för ett NKI-värde, ett standardiserat och etablerat mått på nöjdhet, NPS-värde, ett standardiserat och etablerat mått på lojalitet samt ett hållbarhetsavsnitt.

Net Promoter Score, (NPS) är en måttstock på kundlojalitet som baserar sig på frågan ”Hur sannolikt är det att du skulle rekommendera Helsingborgs Hamn till en kollega eller annat företag?” 2022 uppgår NPS till 42 vilket är en minskning från föregående år och en fråga som hamnen kommer arbeta vidare med.

– Jag vill passa på att tacka alla kunder som tog sig tid att svara på vår kundundersökning. Era åsikter är oerhört värdefulla i vårt arbete och NPS-resultat visar hur viktigt det är att vi fortsätter värna och vidareutveckla våra relationer samt nätverk, säger Nicklas.

Hållbarhetsarbete

Undersökningen bidrar även med viktig information till hamnens hållbarhetsarbete och senaste undersökningen visar att infrastruktur som kajer och vägnät,
samt utsläpp av olika former bör prioriteras. I årets undersökning infördes en ny fråga ”Hur nöjd är du med Helsingborgs Hamns hållbarhetsarbete generellt?” där svaren indikerar ett högt förtroende för hamnens hållbarhetssatsningar.

Varje år rangordnar deltagarna i undersökningen vad de anser att hamnen ska fokusera på och 2022 års hållbarhetsområden ser ut enligt nedan tabell:

Placering i prioritetsordning202220212020
Infrastruktur – kajer och vägnät 112
Utsläpp – Luftföroreningar235
Utsläpp – växthusgaser, global uppvärmning347
Teknisk utveckling453
Nöjda kunder521
Energianvändning669
Informationssäkerhet71010
Näringslivsförutsättning i verksamhetsregion874
Arbetsmiljö996
Indirekta utsläpp dvs. kunders och samarbetspartners klimatpåverkan1088