Grön affär i hamn – Laura Maersk premiäranlöper Helsingborgs Hamn på ny slinga
Den 30 oktober anlöpte containerfartyget Laura Maersk Helsingborgs Hamn. Containerfartyget är det första i sitt slag som drivs på biometanol vilket är en viktig milstolpe för sjöfartens gröna omställning. Det unika fartyget ska trafikera Maersks nya linjetrafik med anlöp i Helsingborgs Hamn på veckobasis.
I nära samarbete och med täta dialoger har världens grönaste sjöfartslinje arbetats fram. Affären mellan Maersk och Helsingborgs Hamn, som skapar möjligheter för gods att nå flera globala marknader, gick nyligen i lås och under måndagen den 30 oktober kunde containerfartyget Laura Maersk välkomnas till kaj i Helsingborgs Hamns containerterminal.
– Först och främst är vi väldigt stolta och glada över att välkomna tillbaka Maersk som anlöpande rederi i Helsingborgs Hamn och extra speciellt blir det med Laura Maersk som är världens första metanoldrivna containerfartyg. Detta stärker Helsingborgs Hamns position och öppnar nya affärsmöjligheter för godsägare som får möjlighet att minska sitt koldioxidavtryck I sina leveranskedjor med transporter ombord Laura Maersk via Helsingborgs Hamn, säger Mark Wieden, Key Account Manager I Helsingborgs Hamn.
Laura Maersk är startskottet för den globala rederijätten Maersks storsatsning på förnybar metanol som fartygsbränsle. Fartyget har fått namnet Laura efter rederiets första ångbåt från 1886 som likt dagens Laura Maersk hade betydande inverkan på sjöfarten. Laura Maersk är både rederiets och världens första metanoldrivna containerfartyg. Men hon blir inte ensam länge. Maersk har ytterligare 25 metanolfartyg på väg med beräknad sjösättning mellan 2024 och 2027.
– Laura Maersk och innovationen hon representerar i branschen, är beviset på att förändring i vårt synsätt på att minska koldioxidutsläppen i sjöfarten är möjlig. För att göra den förändringen måste vi samarbeta i nära partnerskap – med regeringar och myndigheter, med leverantörer och försäljare, men också med våra kunder, till vilka vi erbjuder en rad produkter som syftar till att minska deras koldioxidavtryck, som Maersk ECO Delivery Ocean. Vi ser fram emot att se fler kunder och logistikleverantörer arbeta hand i hand för att avsevärt minska utsläppen av växthusgaser. Laura Maersk är det välbehövliga steget i rätt riktning på vår väg mot nollutsläpp i vår verksamhet till 2040, säger Birna Ödefors, Managing Director på Nordics – A.P. Moller Maersk.
Om Laura Maersk:
Lastkapacitet: 2136 TEU (tjugofotscontainrar)
Längd: 172 meter
Bredd: 32,2 meter
Djupgående: 11 meter
Maxfart: 17,4 knop
Fartygets namn ”Laura”, är nedärvt av rederiets allra första ångbåt från 1886 som var det första fartyget som bar den vita sjuuddiga stjärnan som senare skulle bli A.P. Møller – Maersks logotyp.
Om biometanol:
Biometanol är ett förnybart bränsle framställt av biogen, återvunnen koldioxid. Ur ett livscykelperspektiv innebär det att ingen ny koldioxid släpps ut vid förbränning. Idealt kan koldioxidutsläppen minska med uppåt 95 % jämfört med konventionella fartygsbränslen. Metanol är dessutom snabbt biologiskt nedbrytbart och är därför mindre skadligt om det skulle ske utsläpp till sjöss.