Containerterminalen och Energihamnen – Ett civilt skyddsobjekt från april 2024

Som Civilt skyddsobjekt har Helsingborgs Hamn ett förbättrat juridiskt skydd mot sabotage, terrorism, rån och spioneri. Helsingborgs Hamn ansökte därför om att göra containerterminalen och Energihamnen till skyddsobjekt i syfte att höja säkerheten. Ansökan tillstyrktes av Länsstyrelsen i våras.

Beslutet om skyddsobjekt innebär att obehöriga inte har tillträde, ett så kallat tillträdesförbud. Tillträdesförbudet omfattar även obemannade farkoster, som exempelvis överflygning med drönare. I hamnens fall kommer det också innebära ett förbud mot dykning, bad och fiske.

Nu införs en rad åtgärder i Helsingborgs Hamn. Åtgärder som förstärkt fysiskt skydd, utbildning och skyltning. Men för den som har behörigt ärende i hamnen kommer det inte innebära någon större skillnad då tillträde till området är kontrollerat, reglerat och behovsstyrt sedan många år enligt ISPS-regelverket.

Övervakningskameror placerade i containerterminal.

Hamnens avdelning, Helsingborg Port Control (HPC) ser till att skalskyddet är intakt med daglig tillsyn. De kör ronderingar över hela dygnet och övervakar minsta avvikelse via monitorer från hamnens övervakningskameror som är placerade på drygt 80 strategiska lägen runt och inom hamnens verksamhetsområde

En naturlig utveckling

Helsingborgs Hamn är en strategiskt viktig transportnod, en samhällsviktig verksamhet, ett riksintresse och viktig för Sveriges funktionalitet. Hamnen har avgörande betydelse för att industri, näringsliv och konsumenter får sina behov av trygga, säkra och effektiva transporter tillgodosedda. Hamnens verksamhet och funktion är också av stor betydelse för Sveriges säkerhet och försvar samt Natomedlemskap – att stärka hamn-säkerheten ytterligare är en naturlig del av arbetet med civilt försvar.

Transportarbetet som hamnen gör är en del av den långa kedjan från avsändare till mottagare där godset under resan omlastas mellan sjö, väg och järnväg. Då hamnen är en gränsöverskridande punkt för godset är det här smuggling kan ske.

Legalt och illegalt gods

Godset som transporteras via världens hamnar är till största delen legalt gods – men transporten kan tyvärr också innehålla illegalt gods. Transportinfrastrukturer och delar av transportkedjor är av stort intresse för organiserad brottslighet som vill använda världens logistikkedjor för att uppfylla sina mål. Att smuggla narkotika är ett exempel på sådana mål.

Smuggling skapar utmaningar för hela samhället och det påverkar ofta logistikinfrastruktur där hamnar är speciellt utsatta. Brottsförebyggande myndigheter i Europa bekräftar återkommande det växande hotet från organiserad brottslighet – inte minst vad gäller införsel av narkotika till Europa.
Tullverket uppskattar att 100-150 ton narkotika smugglas in i Sverige varje år och att Skåne är den enskilt största porten in till Skandinavien. Öresundsbron och Skånes hamnar identifieras som de främsta vägarna in i Sverige, där Helsingborgs Hamn återkommande utpekats som den största inkörsporten. Under 2023 gjorde Tullverket rekordbeslag av kokain.

I Helsingborgs Hamn sker omfattande import av frukt, grönt och övriga livsmedel som fraktas i kylcontainrar. En del av importen har sitt ursprung i Sydamerika. Sydamerika är stora producenter av frukter som bananer vilka uppskattas i Skandinavien men det är också den världsdel där mest kokain produceras.

Större möjligheter för samverkan

Det ligger ett stort ansvar på hamnen att skydda sin verksamhet, sin personal och sina kunders gods under den tid det hanteras i hamnen. Hamnens samverkan med brottsförebyggande myndigheter för att hjälpa till att göra deras jobb så effektivt och bra som möjligt är därför av stor betydelse.

– Det är viktigt för oss att hjälpa myndigheter men också att minimera risker för egen personal och verksamhet. Inte minst i insiderproblematik och ökande hot, säger Joakim Sandberg, miljö- och säkerhetschef Helsingborgs Hamn och fortsätter:

– Att vår containerterminal nu ingår i ett skyddsobjekt innebär både större samverkansmöjlighet och kontroll.

Man i profil framför digitala bildskärmar.

Mikael Hultgren är hamnkapten till titel och ansvarig på hamnens avdelning HPC – Helsingborg Port Control. Det är han, tillsammans med avdelningens fyra hamnstyrmän, som ser om någon olovligt försöker ta sig in i Helsingborgs Hamns terminaler.

Bevakning fortsätter dygnet runt och förbättras

Säkerhetsarbetet i hamnen har alltid haft ett stort fokus. Hamnens avdelning Helsingborg Port Control, HPC, kommer fortsätta sin idoga bevakning av hamnens terminaler, dygnet runt.

Riskerna att någon tar sig in utan lov i hamnen minimeras med hjälp av ett 80-tal övervakningskameror. Via monitorer och ronderingar är HPC i ständig beredskap att både agera inom avdelningens egna styrka vid avvikelser och att vid minsta misstanke om olaga intrång kontakta brottsförebyggande myndigheter.

Tull och polis har vid tidigare tillfällen kunnat agera efter filmer från hamnens övervakningskameror. Bilder från dessa har även kunnat användas som bevis i polisiära ärenden gällande smuggling.

Höghöjdsbild över hamnområde i Helsingborg med färgmarkerade områden.

Västhamnens Containerterminal och Energihamn i röd markering är nu ett Civilt skyddsobjekt