Helsingborgs Hamns transformation med Navis N4: En resa med framgång men den har inte varit spikrak

Helsingborgs Hamn har genomgått en betydande förändring med implementeringen av Navis N4, ett modernt terminaloperativsystem (TOS). Denna förändring har efter ett halvt år börjat leda till effektivitet och förbättrad kundservice men den har också inneburit utmaningar och lärdomar längs vägen.

Att implementera en ny teknisk plattform är sällan en smidig resa. Enligt Peter Hägg, Operations Director på MSC, var en av de utmaningar hamnen stod inför bristen på förberedelser:

– Det går alltid att ha mer förberedelse. Känslan är att hamnen trodde systemet skulle lösa mer än det faktiskt gör. Det krävs mycket styrning bakom systemet innan det går mer med automatik, förklarar Peter.

För Linus Molin, avdelningschef på Dania Connect, var den initiala implementeringen också prövande.

– Det största problemet var ju lastbilsköerna som bildades och sträckte sig flera kilometer. Men idag, ett halvår senare, upplever vi inte att de problemen kvarstår. Även om det ibland bildas kö så jobbar hamnen snabbt bort den, berättar Linus.

Trots dessa utmaningar har samarbetet med hamnens personal varit avgörande. Både Peter och Linus framhåller deras tillmötesgående och lösningsfokuserade inställning.

– Absolut! Över lag bra och alltid tillmötesgående, säger Peter och Linus tillägger:

– I feedback vi har fått från chaufförer så har gatepersonal varit outstanding och otroligt hjälpsamma. Vi har även haft flera möten och telefonsamtal med hamnpersonal, där målsättningen från båda parter alltid varit att hitta lösningar på problemen som uppstod.

Drygt ett halvår efter implementeringen av Navis N4 ser båda parterna positivt på framstegen.

– Mycket bra, säger Linus. Även om det för någon vecka sedan blev stökigt när hamnens nätverk dök och systemet låg nere så känner vi ändå att det var ett bra beslut att byta till Navis.

Den årliga kundundersökningen fick sig en törn

Helsingborgs Hamn genomför i slutet på varje år en kundundersökning, vilken redovisas i hamnens årsredovisning. 2023 får hamnen ett NKI-värde på 66, vilket är ett stort tapp jämfört med föregående år då värdet låg på 77. Det är tydligt att höstens implementering av Navis har fått konsekvenser för kunderna. Resultatet indikerar en utmaning som hamnen behöver ta itu med för att återställa kundnöjdheten och förtroendet.

Hamnen koncentrerar arbetet på att förbättra effektiviteten och produktiviteten i det nya terminal-operativsystemet. Åtgärder pågår med kompetenslyft inom befintlig personal och en organisationsförändring genomfördes i början på 2024. Täta dialoger med kunder prioriteras för att hantera uppkomna problem med lyhördhet och förståelse för kundens behov.

Framtidstro

När det gäller framtiden ser Peter potential i att utnyttja systemet ännu mer och föreslår en systemspecialist för att optimera användningen av Navis. Linus uppmanar också hamnen att fortsätta på den inslagna vägen med bra service.

Helsingborgs Hamns resa med Navis N4 har varit en lektion i både utmaningar och framgångar. Genom samarbete och anpassning navigerar hamnen genom förändringen och fortsätter att sträva mot förbättring och effektivitet.