Investeringstunga utmaningar dämpar resultatet

Under fjolåret och i år har hamnen genomfört omfattande investeringar i IT, infrastruktur och säkerhet som banar väg för en mer effektiv och säker verksamhet. Detta i samband med en blygsam återhämtning av volymer gör att resultatet för 2024 är sämre än förväntat.

För året fram till och med september redovisar hamnen ett resultat före bokslutsdispositioner på 25 mnkr, vilket är lägre än budgeterat. Den negativa resultattrenden beror till stor del på kostnadsökningar kopplade till låga container- och lastbilsvolymer, högre avskrivningar och externa faktorer som påverkar godsflödena.

Strategiska investeringar som sätter standarden

Under 2023 genomförde hamnen betydande investeringar i terminalernas infrastruktur med en omfattande muddring i spetsen och ett nytt Terminal Operating System (TOS) för att optimera hamnens kapacitet och operativa effektivitet. Dessa projekt har påverkat det ekonomiska resultatet negativt på kort sikt, men de utgör en grund för framtida tillväxt. Investeringarna innebär också förbättrade säkerhetsåtgärder som stärker hamnens position som en säker och pålitlig aktör i regionen. Under våren blev Västhamnens container- och energiterminal ett civilt skyddsobjekt utöver att hela hamnens verksamhet omfattas av ISPS-koden.

”Vi tror att de åtgärder vi har implementerat för att stärka vår verksamhet och optimera våra resurser kommer att få fullt genomslag under 2025 och 2026,” berättar Bart Steijaert.

Volymer och framtidsutsikter

Helsingborgs Hamn har under årets första tre kvartal visat en försiktig återhämtning i containervolymerna med en ökning på sex procent jämfört med föregående period. Trots att volymerna inte nått nivåerna från 2022, är den positiva utvecklingen ett tecken på att marknaden återhämtar sig. Denna förbättring sker samtidigt som hamnen vidare genomför stora investeringar i sin infrastruktur för att säkerställa en fortsatt konkurrens-kraftig verksamhet.

”Vi ser att våra strategiska satsningar bär frukt, och vi står väl rustade för att möta framtida utmaningar,” säger Bart Steijaert, vd i Helsingborgs Hamn och fortsätter: ”Men det krävs fortsatt hårt arbete och noggrann kostnadskontroll för att våra ekonomiska resultat ska matcha den uppåtgående trenden i volymerna.”

Volymer fram till och med september

Nyckeltal (tusental)20232023
jan-sep
2024
jan-sep
Hanterade containrar i TEU* sjöledes 235175184
Hanterade containrar i TEU* med järnväg 20159
Passagerare med färja6 3685 0935 086
Lastfordon med färja410310300
Personfordon med färja1032831823
*Transportenheten Twenty-foot Equivalent Unit, en TEU är volymen på en container med måtten 8x9x20 fot eller drygt 36,25 m3.

Hanterade enheter sjöledes per vecka

Under 2024 syns en försiktig återhämtning i containervolymerna med en ökning på sex procent under årets tre första kvartal jämfört med föregående år. Trots att volymerna inte nått nivåerna från 2022, är den positiva utvecklingen ett tecken på en återhämtning i marknaden.