2024: Stabilisering trots utmaningar och satsningar på ny teknik och infrastruktur
Containervolymen ökade med 6 % under 2024, samtidigt som hamnen fortsätter investera i teknik och hållbarhet för kommande logistikflöden. Övriga godsflöden har varit mer stabila, men ligger fortsatt på en lägre nivå än tidigare år. Fortsatt global osäkerhet inför 2025.
Den svenska ekonomin visar tecken på en vändning, med fallande inflation och förväntade räntesänkningar. Detta ger hopp om en stärkt köpkraft framöver och en möjlig ökning i godsflödena under 2025. Samtidigt skapar osäkerheten kring USA:s handelspolitik och eventuella handelstullar mot Europa en oförutsägbarhet för globala flöden, vilket kan påverka Helsingborgs Hamn framöver.
”Vi ser tydliga tecken på att marknaden sakta återhämtar sig, och vår kapacitet att hantera ökande volymer stärks genom de investeringar vi gjort,” säger Bart Steijaert, vd i Helsingborgs Hamn, och fortsätter: ”Men för att säkerställa långsiktig tillväxt krävs fortsatt effektivisering och noggrann ekonomisk styrning.”
Ekonomiskt resultat: utmaningar och åtgärder
Resultatet för 2024 landar på 26 mnkr före bokslutsdispositioner, vilket är lägre än förväntat. Minskade bulkvolymer – särskilt inom spannmål (-62 %) och pellets (-23 %) – har påverkat omsättningen negativt. Lastbilstrafiken har minskat (-4 %), vilket delvis kan kopplas till den tyska ekonomins svaghet. Samtidigt har Helsingborgs Hamn haft ökade kostnader kopplade till säkerhet och underhåll.
Trots utmaningar är containervolymens ökning ett positivt tecken, även om bulk- och lastbilsvolymerna minskat. Med effektiviseringar och investeringar skapas nu bättre förutsättningar för framtida tillväxt.
Effektiviseringar i containerterminalen, där en del av yarden har omstrukturerats, har skapat bättre förutsättningar för att hantera kommande volymökningar.
Investeringar: långsiktiga satsningar för en modern hamn
Under året har Helsingborgs Hamn fortsatt att investera i teknik och infrastruktur. Bland annat har hamnen tagit i bruk sin första eldrivna reachstacker och fyra nya el-dragbilar. 31 % av arbetsmaskinerna är nu eldrivna, men detta är fortfarande långt från målet på 75 % till 2026. Högre kostnader och långa leveranstider påverkar elektrifieringstakten, men ambitionen att ligga i framkant kvarstår.
Andra viktiga satsningar har gjorts inom el-infrastruktur, IT-system och förberedelser för en framtida hamnflytt. De senaste årens investeringar i muddring och ett nytt Terminal Operating System (TOS) innebär ökade avskrivningar, men ses som nödvändiga för att möta framtidens krav.
Volymer (tusental) | 2024 | 2023 | 2022 |
---|---|---|---|
Ton gods som passerar genom hamnen | 7 303 | 7 361 | 8 559 |
Hanterade containrar i TEU* sjöledes | 247 | 235 | 268 |
Hanterade enheter i TEU* via järnväg på kombiterminal | 35 | 41 | 55 |
Lastfordon med färja | 394 | 410 | 457 |
Personbilar med färja | 1 027 | 1 032 | 1 038 |
Passagerare med färja | 6 440 | 6 368 | 6 301 |
Framåtblick: fokus på effektivitet och tillväxt
Trots utmaningar är riktningen tydlig – Helsingborgs Hamn ska vara Nordens modernaste hamn. Fokus ligger på att optimera verksamheten, förbättra lönsamheten och öka kundnöjdheten. En åtgärdsplan som inleddes 2024 fortsätter, och under 2025 och 2026 väntas den ge tydligare resultat.
”De senaste årens investeringar börjar ge resultat, och vi bygger en modern hamn rustad för framtidens logistikflöden. Med en förväntad ekonomisk återhämtning under 2025 ser vi möjligheter att växa tillsammans med våra kunder, men det kräver att vi fortsätter ligga i framkant och investerar strategiskt,” avslutar Bart Steijaert.