3000 ton salt, krångelfritt och snabbt lossat
Plötsligt en morgon är den där. Den förrädiska morgonfrosten med sin förmåga att knuffa bilar av vägbanan. Tur då att Helsingborgs Hamn lossat 3 000 ton vägsalt åt Svevia lagom till hösten. En bulk-lossning som gick med vindens hastighet berättar Svevias Karl Schneider.
–Hamnens mobilkran och personal lossade 3 000 ton vägsalt snabbt och krångelfritt med den äran. Som kund är det så man vill ha det förstås och fartyget kunde lämna samma dag som de anlöpte vilket är bra för alla, berättar Karl Schneider som är ansvarig för inköp och logistik för vägsalt på Svevia.
För Svevia som bygger och driver statliga vägar, är natriumklorid alltså SALT, en viktig komponent i vägsäkerhet under vinterhalvåret. Med ett totalt inköp av 200 000 ton vägsalt om året bidrar Karl till att vägarna är säkra att åka på när frosten slår till. Genom att sprida ut saltlösning eller fast salt på vägarna räddar Svevia liv.
– Vi köper saltet från tyska European Salt Company som utvinner det ur en underjordisk gruva nära Hannover och Leipzig. Saltet förs med tåg till Wiesmar där det lastas på bulkfartyg för vidare transport till svenska hamnar, däribland Helsingborgs Hamn. Just saltet som landat i Helsingborg förvaras nu på vår vägstation vid Väla i Helsingborg och ska användas i regionen, berättar Karl.
Utmanande projektlaster
Det var bulkfartyget Maureen S som den 28:e augusti anlöpte Västhamnen och kaj 903 med vägsalt. När det kommer till att lossa 3 000 ton salt räcker det inte med hinkar precis. Det var dags att plocka fram den riktigt stora skopan och hamnens nyligen inköpta mobilkran, den el- och dieseldrivna jätten Liebherr LHM 550.
–Det är roligt att höra hur nöjda Svevia är över vår insats och det visar att vi är flexibla och snabba, även när det kommer till lite mer udda projektlaster, som exempelvis lossning av ett berg av salt. Vår mobilkran och personal är effektiva och kan bistå kunderna med lossning av komplicerat gods likt virke, bulkvaror, pellets och annat som inte är det vi dagligen arbetar med. Att kunderna ska slippa onödiga väntetider och krångel är ett mantra för oss, säger Anders Paulsson, Sales Executive i Helsingborgs Hamn.
Miljöanpassad mobilkran skapar fördelar
Hamnens mobilkran är en miljöanpassad mobilkran som kan drivas med både diesel och el. Kranen, en Liebherr LHM 550, är lätthanterlig och kan lyfta två containrar samtidigt eller som i detta fall manövrera en riktigt stor skopa.
– Vår mobilkran är kraftfull, miljöanpassad, smidig och passar våra kunders behov mycket bra. Det är en anpassningsbar kran som är särskilt bra att använda vid projektlaster och olika speciallyft. Bra för våra kunder och bra för vår internationella konkurrenskraft, säger Anders Paulsson, Sales Executive i Helsingborgs Hamn.
Västhamnen bjuder på två fullängdskajer med 13 meters vattendjup, fem containerkranar varav två mobilkranar.