HELSINGBORGS HAMN


Vattentemperaturen i hamnen är 6.3 grader celcius. Information uppdaterad klockan 13:00. Vattenstånd 12 cm. Uppdaterad klockan 13:03. Byvind 13.3 meter per sekund. Vindriktning S.. Medelvind 10.7 meter per sekund. Uppdaterad klockan 13:04.
Vattentemperaturen i hamnen är 6.3 grader celcius. Information uppdaterad klockan 13:00. Vattenstånd 12 cm. Uppdaterad klockan 13:03. Byvind 13.3 meter per sekund. Vindriktning S.. Medelvind 10.7 meter per sekund. Uppdaterad klockan 13:04.

Sydhamnen

Sett till bredden av verksamhetsgrenar så är Sydhamnen vår mest mångsidiga hamndel med flera terminaler för hantering av olika godsslag. Här hanteras RoRo-trafik, spannmål, energiprodukter, magasinering och stuffning och strippning.

Västhamnen

Hamndelen med fokus på containerhantering med tre containerkranar och en mobilkran. Här hanteras årligen runt 250 000 TEU* via sjö och 35 000 TEU via järnväg.
I direkt anslutning till Västhamnen ligger vår kombiterminal som möjliggör tågtransporter hela vägen in i hamnen.

Nordhamnen

Nordhamnen

Nordhamnen är den mest öppna av våra hamnar. Den är direkt synlig och tillgänglig från den centrala stadskärnan runt Knutpunkten – Helsingborgs kombinerade tåg-, buss- och färjeterminal. Verksamheten i hamnen domineras av den intensiva färjetrafiken till och från Helsingör i Danmark.

Helsingborgs Hamn

är en av Sveriges största färjehamnar, en containerspecialist och en av norra Europas ledande hamnar. Hamnen erbjuder rederier, transportörer och speditörer en attraktiv infrastruktur med effektiva tåg-, väg- och sjöförbindelser sju dagar i veckan, året om. Färjor mellan Helsingborg och Helsingör transporterar varje år drygt sex miljoner passagerare och nära två miljoner fordon över ett av världens mest trafikerade sund.

Åtta av tio varor kommer via sjövägen till Sverige. Gods transporteras till och från hamnen genom rederier som med linjer via de stora hubbarna i Europa når hela världen.


Med 4 kranar, 48 arbets-maskiner och ett 70-tal terminalvagnar hanterar vi drygt 7 miljoner ton gods årligen.

Senaste nytt

Stabil utveckling trots globala störningar

Helsingborgs Hamn går in i årets slutskede med stabila flöden och ett resultat som tydligt visar organisationens förmåga att leverera i en tid präglad av osäkerhet. De senaste månaderna har…

Jeroen Engelberts från EUCAB:s Customs Maritime Collaboration Unit deltar i ett möte i Helsingborgs Hamn under delegationsbesöket.

Ny tullbyggnad och samarbete stärker flöden och trygghet i Helsingborgs Hamn

Byggarbetet för den nya tullbyggnaden i Helsingborgs Hamn har inletts. I december påbörjas grävningen på platsen där Tullverket framöver får sin nya bas i hamnen – en etablering som ingår…

Öresundslinjens färja ligger vid kaj under arbetet med elkonvertering.

Tredje färjan redo för eldrift. Öresundslinjen tar nästa steg i omställningen

Överfarten mellan Helsingborg och Helsingör är en av världens mest trafikerade och spelar en avgörande roll för både regionens arbetsliv, handel och rörlighet. Nu tar Öresundslinjen nästa stora steg i…

Porträtt av Christofer Hagelkvist med containerkran bakgrunden.

Från extring till dispatcher – Christofer Hagelkvists nyckelroll i den digitala hamnen

När Helsingborgs Hamn bytte terminalsystem till Kaleris N4 förändrades mycket – inte bara i sättet att arbeta, utan också i tekniken. Nya roller skapades, arbetsflöden blev datadrivna och planeringen mer…

Gala night, Supply chain Excellence Awards, in London 2025.

Helsingborgs Hamn och Kaleris uppmärksammades bland Europas bästa på Supply Chain Excellence Awards 2025

Hundratals logistikspecialister och branschföreträdare samlades i London när Supply Chain Excellence Awards 2025 hölls där man uppmärksammade innovation, effektivitet och samarbete inom logistiksektorn. Även om Helsingborgs Hamn och Kaleris inte…

På bilden Mark Wieden, Key Account Manager i Helsingborgs Hamn, och Karin Fridh, Senior Manager Liner Services på Eimskip Sweden AB. Fotot är taget i containerterminalen i Helsingborgs Hamn.

Kundnöjdheten fortsätter uppåt, starkare relationer och ökad lojalitet

Årets kundundersökning visar att kunderna blir allt nöjdare med Helsingborgs Hamn. NKI, som mäter kundnöjdhet, stiger till 75 och NPS, som mäter lojalitet, till 44. Det innebär att kunderna uppskattar…