HELSINGBORGS HAMN


Vattentemperaturen i hamnen är 10.9 grader celcius. Information uppdaterad klockan 14:20. Vattenstånd 14 cm. Uppdaterad klockan 14:25. Byvind 7.2 meter per sekund. Vindriktning S.O.. Medelvind 6.4 meter per sekund. Uppdaterad klockan 14:26.
Vattentemperaturen i hamnen är 10.9 grader celcius. Information uppdaterad klockan 14:20. Vattenstånd 14 cm. Uppdaterad klockan 14:25. Byvind 7.2 meter per sekund. Vindriktning S.O.. Medelvind 6.4 meter per sekund. Uppdaterad klockan 14:26.

Sydhamnen

Sett till bredden av verksamhetsgrenar så är Sydhamnen vår mest mångsidiga hamndel med flera terminaler för hantering av olika godsslag. Här hanteras RoRo-trafik, spannmål, energiprodukter, magasinering och stuffning och strippning.

Västhamnen

Hamndelen med fokus på containerhantering med tre containerkranar och en mobilkran. Här hanteras årligen runt 250 000 TEU* via sjö och 35 000 TEU via järnväg.
I direkt anslutning till Västhamnen ligger vår kombiterminal som möjliggör tågtransporter hela vägen in i hamnen.

Nordhamnen

Nordhamnen

Nordhamnen är den mest öppna av våra hamnar. Den är direkt synlig och tillgänglig från den centrala stadskärnan runt Knutpunkten – Helsingborgs kombinerade tåg-, buss- och färjeterminal. Verksamheten i hamnen domineras av den intensiva färjetrafiken till och från Helsingör i Danmark.

Helsingborgs Hamn

är en av Sveriges största färjehamnar, en containerspecialist och en av norra Europas ledande hamnar. Hamnen erbjuder rederier, transportörer och speditörer en attraktiv infrastruktur med effektiva tåg-, väg- och sjöförbindelser sju dagar i veckan, året om. Färjor mellan Helsingborg och Helsingör transporterar varje år drygt sex miljoner passagerare och nära två miljoner fordon över ett av världens mest trafikerade sund.

Åtta av tio varor kommer via sjövägen till Sverige. Gods transporteras till och från hamnen genom rederier som med linjer via de stora hubbarna i Europa når hela världen.


Med 4 kranar, 48 arbets-maskiner och ett 70-tal terminalvagnar hanterar vi drygt 7 miljoner ton gods årligen.

Senaste nytt

Gala night, Supply chain Excellence Awards, in London 2025.

Helsingborgs Hamn och Kaleris uppmärksammades bland Europas bästa på Supply Chain Excellence Awards 2025

Hundratals logistikspecialister och branschföreträdare samlades i London när Supply Chain Excellence Awards 2025 hölls där man uppmärksammade innovation, effektivitet och samarbete inom logistiksektorn. Även om Helsingborgs Hamn och Kaleris inte…

På bilden Mark Wieden, Key Account Manager i Helsingborgs Hamn, och Karin Fridh, Senior Manager Liner Services på Eimskip Sweden AB. Fotot är taget i containerterminalen i Helsingborgs Hamn.

Kundnöjdheten fortsätter uppåt, starkare relationer och ökad lojalitet

Årets kundundersökning visar att kunderna blir allt nöjdare med Helsingborgs Hamn. NKI, som mäter kundnöjdhet, stiger till 75 och NPS, som mäter lojalitet, till 44. Det innebär att kunderna uppskattar…

Roboten "Box Cleaner" som ska testas i Helsingborgs Hamn.

Helsingborgs Hamn testar autonom rengöring av containrar tillsammans med MCS Robotics

Helsingborgs Hamn tar nästa steg i sin satsning på innovation och hållbar teknik genom ett nytt samarbete med MCS Robotics AB. Tillsammans ska parterna testa en autonom rengöringsrobot, Box Cleaner,…

Stabil volymökning och stärkt resultat i Helsingborgs Hamn

Containervolymen i Helsingborgs Hamn fortsätter att öka. Efter ett år präglat av återhämtning visar 2025 hittills en stabil uppgång i containerhanteringen. Samtidigt fortsätter arbetet med effektiviseringar, hållbarhetsinvesteringar och långsiktig kapacitetsplanering…

STS-kran i Helsingborgs Hamn

Planerade reparationer av STS-kranar i Helsingborgs Hamn

För att säkra högsta möjliga säkerhet, tillförlitlighet och service genomför Helsingborgs Hamn under hösten ett större reparations- och underhållsarbete på våra tre största STS-kranar. Arbetet pågår mellan 13 oktober och…

Kundundersökning 2025 – vi vill gärna höra din åsikt

Vår årliga kundundersökning är nu utskickad. Undersökningen genomförs av vår oberoende partner Origo Group och är ett viktigt verktyg i vårt förbättringsarbete. Genom att dela dina erfarenheter och synpunkter hjälper…